Information om coronaviruset
Läs om hur Mora kommun och andra myndigheter hanterar spridningen av coronaviruset, även kallat Covid-19.

Mora förändrar sin konsumentvägledning

Den 1 juli förändrar kommunen sitt arbete med konsumentrådgivning. Kommunen kommer då inte längre inte att ha en egen konsumentvägledare, utan hänvisar till Konsumentverkets tjänst ”Hallå konsument”. Även den kommande kundtjänstfunktionen i kommunen kommer att hantera vissa konsumentfrågor.

Pengar

Mora kommun har sedan 2004 samarbetat om konsumentvägledning med Orsa och Rättviks kommuner. Mora står som huvudman och omfattningen på tjänsten har varit 60 procent av en heltidstjänst.

Under åren har konsumentfrågorna blivit mer komplexa, där områdena att hantera spänner över ett så brett fält att det blir svårt för en kommun att säkerställa kompetensen.

Det råder en trend där allt fler kommuner beslutar om att inte erbjuda en kommunal konsumentvägledning, utan i stället hänvisar till Konsumentverket och ”Hallå konsument.”

Mora kommun väljer att förändra konsumentrådgivningen i samband med att den nuvarande konsumentrådgivaren går i pension.

Konsumentverkets tjänst "Hallå konsument"länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Senast uppdaterad: 29 juni 2020