Information om coronaviruset
Läs om hur Mora kommun och andra myndigheter hanterar spridningen av coronaviruset, även kallat covid-19.

Varning för telefonbedragare som erbjuder covid-19-vaccinering

Polisen och kommunen varnar för bedragare som kontaktar äldre personer för att komma hem och vaccinera dem mot covid-19. Varken Mora kommun eller sjukvården ringer i dagsläget några samtal för att boka vaccinering och kommer aldrig via telefon begära ut betalning, personuppgifter, bank-ID eller andra bankuppgifter.

Bild

De enda samtal som Mora kommun ringer är till personer som redan har tackat ja till vaccinering för att fråga om personerna har allergier. Det är då kommunens hemsjukvård som ringer. Hemsjukvården kommer aldrig att fråga om personnummer när de ringer och vid en bokad tid ska personalen alltid kunna identifiera sig själva som kommunpersonal eller personal från Region Dalarna.

Kortfattat, kommunen ringer inte samtal för att fråga om:

  • Personnummer
  • Bank-ID eller andra bankuppgifter

Lämna inte ut sådana uppgifter på telefon. Kommunen eller Regionen begär heller inte betalning via telefon.

Om du misstänker bedrägeri

Om du misstänker ett bedrägeriförsök och vill kontrollera ett nummer som det kommer samtal från, notera numret och kontakta kommunens växel på 0250-260 00 och be att få bli kopplad till det aktuella numret.

Kommunen har tidigare ringt från hemtjänsten enbart i syfte till att fråga om man vill få vaccinet eller inte, men har nu slutat med det. De enda samtal som kommer i fortsättningen är de från hemsjukvården om eventuella allergier inför vaccinering.

Senast uppdaterad: 7 januari 2021