Information om coronaviruset
Läs om hur Mora kommun och andra myndigheter hanterar spridningen av coronaviruset, även kallat covid-19.

Varning för telefonbedragare som erbjuder covid-19-vaccinering

Polisen och kommunen varnar för bedragare som kontaktar äldre personer för att komma hem och vaccinera dem mot covid-19. Varken Mora kommun eller sjukvården kommer ringa och erbjuda vaccinering mot covid-19 i hemmet mot betalning, uppgivande av bank-id eller andra bankuppgifter. Vaccination mot covid-19 är alltid avgiftsfri.

Bild

Uppdaterad information

Den här informationen har uppdaterats 20 januari 2021.

Ingen kommer att ringa och erbjuda vaccinering mot covid-19 i hemmet mot betalning och uppgivande av bank-ID, utan man bokar själv tid, blir kallad via brev eller rings in för att få sitt vaccin vid sin vårdcentral eller annan lokal. Vaccination mot covid-19 är alltid avgiftsfri.

Läs mer om vaccination mot covid-19 på 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

De enda samtal som Mora kommun ringer är till personer som redan har tackat ja till vaccinering för att fråga om personerna har allergier. Det är då kommunens hemsjukvård som ringer. Hemsjukvården kommer aldrig att fråga om personnummer när de ringer och vid en bokad tid ska personalen alltid kunna identifiera sig själva som kommunpersonal eller personal från Region Dalarna.

Observera däremot att vårdcentralen kan ringa för att erbjuda vaccination, men de kommer aldrig kräva betalning eller identifikation via telefon.

Kortfattat, kommunen ringer inte samtal för att fråga om:

  • Personnummer
  • Bank-ID eller andra bankuppgifter

Lämna inte ut sådana uppgifter på telefon. Kommunen eller Regionen begär heller inte betalning via telefon. Vaccination mot covid-19 är alltid avgiftsfri.

Om du misstänker bedrägeri

Om du misstänker ett bedrägeriförsök och vill kontrollera ett nummer som det kommer samtal från, notera numret och kontakta kommunens växel på 0250-260 00 och be att få bli kopplad till det aktuella numret.

Kommunen har tidigare ringt från hemtjänsten enbart i syfte till att fråga om man vill få vaccinet eller inte, men har nu slutat med det. De enda samtal som kommer i fortsättningen är de från hemsjukvården om eventuella allergier inför vaccinering.

Senast uppdaterad: 20 januari 2021