Från arabisk öken till svensk vinter för spansk vägbyggare

– Innan jag kom till Mora jobbade jag i tre och ett halvt år med att bygga för höghastighetståg i Saudiarabien. Och det är som två olika världar. Det säger Alfonso Irnan Reino, projektplanerare på det spanska företaget Torrescamara. Sedan i juni bor han i Mora för att bygga Genomfart Mora tillsammans med ett tjugotal kollegor från Sverige och Spanien.

Genomfartsbygge april 2021, från Kristinebergskullen.Förstora bilden

Genomfartsbygge på gång.

När Trafikverket och Mora upphandlade entreprenör för Genomfart Mora gick uppdraget till Torrescamara med säte i Valencia i östra Spanien.

– De flesta av oss som jobbar i Mora är svenskar och vi arbetar nästan bara med lokala underleverantörer eftersom lokalkännedom är nödvändigt för att det ska fungera under hela byggtiden. Men vi har också spansk expertis på plats, säger Stefan Nordin, NN på Torrescamara.

Alfonso Irnan Reino, projektledare på Torrescamara.

En av dessa är Alfonso Irnan Reino, som bor tillsammans med tre spanska kollegor i en villa i Öna.

– Min familj bor kvar hemma i Valencia där våra två barn går i skolan. Jag åker dit och hälsar på så ofta jag kan under pandemin. I min roll som projektplanerare och controller kan jag periodvis också jobba hemifrån.

Han beskriver Genomfart Mora som ett komplicerat projekt, bland annat eftersom många vatten- och avloppsledningar måste servas och bytas ut. Men den största utmaningen är trafiksituationen – i större städer är det enklare att leda om trafiken medan det finns ett begränsat antal alternativ i Mora.

– Det har också varit tufft med den bitvis hårda vintern, som ibland begränsar vårt arbete. Men trots trafiksvårigheterna är Moraborna väldigt trevliga och har stor respekt för vårt arbete. Alla längtar ju efter att det här ska bli klart och trafiken ska flyta bättre.

Genomfart Mora är Alfonsos första projekt i Sverige. Och skillnaden är stor mot Saudiarabien, där han senast jobbade.

– Vädret, samhället, kulturen – allt skiljer sig faktiskt. Det är enklare att leva här i Mora och jag får också möjlighet att träffa familjen oftare.

Om allt flyter enligt plan blir Alfonso kvar i Mora fram till slutet av 2022, även om osvuret är bäst.

– Den här typen av komplicerade byggprojekt går aldrig att förutse helt och hållet. Det finns många faktorer som påverkar byggtiden – bland annat vädret och vad som finns i marken.

Och även om han längtar hem till sin familj går det ingen nöd på Alfonso här i Mora.

– Jag trivs med kollegorna, Moraborna och framför allt den fantastiska naturen. Mora är faktiskt en av de trevligaste platser jag har varit på.

Text: Krister Insulander, för Mora kommun.

Artikeln publicerades ursprungligen i Masen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. den 30 mars 2021.

Genomfart Mora

• Ska leda till en bättre trafiksituation i Mora: bättre framkomlighet, ökad kapacitet och en säkrare trafikmiljö.
  • Innefattar bland annat nya cirkulationsplatser, fler körfält samt nya gång- och cykelvägar.
  • Beräknas vara färdig i slutet av 2022.
  • Drivs av Trafikverket i samarbete med Mora kommun.
Senast uppdaterad: 8 april 2021