Henric Helander har utsetts till ny chef för Brandkåren Norra Dalarna

Det är nu klart att Henric Helander efterträder Johan Szymanski som förbundsdirektör för Brandkåren Norra Dalarna. Henric har varit tillförordnad brandchef sedan Johan Szymanski var tjänstledig från förra året och senare sade upp sig.

Henric Helander

Henric Helander, ny förbundsdirektör för brandkåren Norra Dalarna.

”Jag är väldigt glad över att det blev Henric. Han är redan bekant med organisationen, och han har visat goda ledaregenskaper. Det har genomförts en normal rekryteringsprocess och Henric har prövats mot externa sökande, och han uppfyllde kompetensprofilen till fullo”, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C).

I kommunalförbundet Brandkåren Norra Dalarna ingår även Orsa, Älvdalen, Leksand och Vansbro, förutom Mora kommun.

”Jag har ju haft möjligheten att sätta mig in i organisationen och rollen under nästan ett års tid vilket gör att jag har höga förväntningar. Vi har en bra organisation med väldigt duktiga medarbetare. Men vi är ett relativt nytt förbund och vi ska fortsätta att jobba med att dra nytta av stordriftsfördelarna som finns men även värna lokala anpassningar,” säger Henric Helander.

Senast uppdaterad: 10 maj 2021