Så blir årets skolavslutningar och studentfirande i Mora

För andra året anordnar kommunens grundskolor och gymnasium coronaanpassade skolavslutningar och studentfiranden. Några av åtgärderna är att avgränsa klasserna och minska antalet anhöriga som får delta.

Foto på studenter

Kommunens grundskolor

Skolavslutningarna i grundskolorna kommer ske på lite olika sätt, där några klasser kommer ha fika och aktiviteter i sina enskilda klassrum medan andra skolor anordnar utomhusaktiviteter. Mer specifik information finns på respektive skolas hemsida.

Gemensamt för samtliga grundskolor är att inga vårdnadshavare deltar fysiskt och att avslutningarna anpassas efter Folkhälsomyndighetens direktiv.

”Avslutningsuppläggen bygger på erfarenheter från förra året då det var många elever som tyckte att de covidanpassade avslutningarna blev väldigt bra. Vi har därför valt att göra på samma sätt i år”, säger skolchef Inga-Lena Spansk.

Mora gymnasium

Årskurs 1 och 2 kommer att ha sina avslutningar digitalt torsdagen den 3 juni.

Studenternas ceremoni kommer att ske utomhus fredagen den 4 juni, med tal och musik i ett tält vid matsalen. Efter ceremonin blir det utspring via stentrappan. Varje student får ta med sig två anhöriga som tar emot studenterna på skolgårdens gräsplan.

Klasserna kommer springa ut en i taget från terrassen och det blir därefter utmarsch från gräsplanen med flaggor och fanbärare innan nästa ceremoni tar vid. På så sätt minskas antalet personer så att vi kan undvika trängsel.

Begränsningar för att minska smittspridningen

Studentflak, karnevalståg eller motsvarande är inte tillåtet. Tänk även på att en fest räknas som en privat sammankomst och max 8 personer får delta. Att hyra till exempel en buss eller båt för en fest räknas också som en privat sammankomst och omfattas då av samma regelverk som när man hyr en lokal för exempelvis privata fester, det vill säga max 8 personer.

Mora kommun har även infört ett förbud mot att vistas på Tingsnäsbadet, Åmåsängsbadet och gymnasieområdet inklusive Gödslan mellan klockan 20.00-06.00. Detta gäller 27 maj–5 juni och 10 juni–12 juni.

Viktig information från polisen i Mora

Mora gymnasium och Polisen i Mora har spelat in en film om vad som är viktigt att tänka på i samband med studenten i år.

Senast uppdaterad: 16 augusti 2022