Lättade restriktioner för Mora kommuns utomhusanläggningar

Från och med 1 juni är kommunens utomhusanläggningar på Prästholmen och Hemus öppna för all idrottsverksamhet. De lättade restriktionerna innebär att det nu, förutom träningar, även är tillåtet att boka tider för matcher och tävlingar i alla åldrar.

Vuxna och ungdomar som spelar fotboll

Lättnaderna baseras på Folkhälsomyndighetens anpassade smittskyddsåtgärder som började gälla 1 juni Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Anpassningarna innebär bland annat barn och vuxna nu kan delta i lägerverksamhet, cuper, matcher och tävlingar i mindre skala och att fler kan samlas utomhus.

Kommunens omklädningsrum och duschar hålls fortsatt stängda över sommaren. Detta på grund av att pandemilagen starkt begränsar antalet personer som får vistas i dessa utrymmen och det är svårt att säkerställa att dessa maxantal efterföljs.

Kommunen vill påminna om vikten av att fortsatt vidta försiktighet och följa de råd och restriktioner som finns. Kom ihåg att även vid utomhusträning hålla avstånd och stanna hemma vid minsta symtom.

Inomhuslokaler och simhallen

Kommunens idrottshallar håller fortsatt stängt för allmänheten under sommaren men är öppna för bokning av föreningsverksamhet.

Även simhallen fortsätter hålla stängt för allmänheten men planerar att öppna upp för motionssim i juli. Förbokning kommer dock att krävas.

Vid frågor eller funderingar kontakta föreningsservice.

Läs om hur du bokar arenor, fritids- och idrottsanläggningar

Senast uppdaterad: 6 december 2021