Mora-elever erbjuds covid-vaccination vid skolstart

Nu erbjuds elever på Mora gymnasium som är födda 2004 och 2005 vaccination mot covid-19 på skolan. Vårdnadshavare har fått informationsbrev hem där de får välja om de ska lämna samtycke.

Anonyma ungdomar som promenerar

Satsningen riktar sig i första hand till den nyaste målgruppen för covid-vaccination; 16- och 17-åringar. Förhoppningen är att även de elever som är födda 2003 eller tidigare, ska erbjudas vaccination på skolan. Det beror på tillgången av vaccin.

- Vi hoppas och jobbar för att det ska gå att lösa. Annars finns så klart fortfarande möjlighet att boka sig för vaccinering via 1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. på någon av regionens vårdcentraler. Till och med vecka 32 finns även möjlighet att vaccinera sig på Mora Parken. Om du redan fått en dos är det i dagsläget bäst att ta din andra dos där du fick din första dos, säger Sandra Svensson, vaccinationssamordnare på Vårdcentral Mora, Region Dalarna.

Vaccinationen kommer att äga rum i slutet på den första veckan i skolan - vecka 33. Vid skolstart kommer mer information, till exempel om var på skolan vaccinationerna görs och vilka tider som gäller. Vaccinationerna tas både för att skydda sig själv mot covid-19 och för att minska smittspridningen i samhället.

- Vaccination är ett effektivt sätt att minska smittspridningen och att undvika att själv bli sjuk. Vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att vaccinera sig hos oss på skolan. Vi tror att det kan kännas lite mer tryggt att få vaccinet av skolsköterskan som många redan känner, säger Agneta Englund, samordnande skolsköterska i Mora kommun.

Mora ligger steget före

Tack vare god samverkan mellan Mora kommun och Region Dalarna ligger Mora i framkant när det gäller planeringen av elev-vaccinationerna.

- Vi har en bra grund och ett gott samarbete mellan vårdcentralen och elevhälsan, det är därför det här går så smidigt att planera. Även om vi har inte svar på alla frågor än så jobbar vi på och försöker hittar gemensamma lösningar. Det finns en god vilja och vi jobbar mot samma mål, att så många som möjligt ska vaccinera sig, berättar Eva Nordin-Olsson, verksamhetschef på Vårdcentral Mora och skolläkare Mora kommun.

Frågor och svar om vaccination vid skolstart

Hur går det till?

Vaccinationen kommer att genomföras av skolsköterskor i Mora Kommun tillsammans med sjuksköterskor, undersköterskor och läkare från Vårdcentral Mora.

Vilken dag kommer vaccinationen ske?

Torsdag och fredag vecka 33, dvs 19 och 20 augusti. Närmare information om vilka tider som gäller för din klass kommer att meddelas vid terminsstart.

Kostar det något att vaccinera sig?

Nej, vaccinationen är kostnadsfri.

Behöver jag ha något med mig?

Ja, du behöver ha legitimation med dig.

Om jag är rädd för att ta sprutor, hur ska jag göra då?

Prata med din skolsköterska innan så kan du få stöd och hjälp. Det finns också möjlighet att ligga ner när du får vaccinet, då kan det kännas lite bättre.

Hur många doser vaccin ska man ta?

För fullgod effekt ges vaccinet två gånger med ett antal veckors intervall, mer information ges vid vaccinationstillfället. Samtycket från vårdnadshavare omfattar båda doserna.

Varför erbjuds eleverna vaccination?

Bakgrunden till erbjudandet är att det nu finns vaccin mot covid-19 som är godkända för unga och det finns även mer kunskap om vilken nytta vaccinet ger.

Vad händer om min vårdnadshavare inte lämnat samtycke?

Det innebär att du inte kan vaccineras såvida du inte bedöms ha nått sådan mognad att du själv kan samtycka till vaccinationen.

Jag är vårdnadshavare men har inte fått något brev hem. Hur gör jag då?

Det bästa är att kontakta någon av skolsköterskorna. Se kontaktuppgifter nedan.

Kontakt för mer information

Om du önskar mer information eller har ytterligare frågor, kontakta någon av Mora kommuns skolsköterskor:

Senast uppdaterad: 9 augusti 2021