Mora tar emot fem kvotflyktingar från Afghanistan

Just nu anländer fem afghanska kvotflyktingar till Mora kommun med kort varsel. Det handlar om en person som arbetat för Sverige i Afghanistan och den personens familj som har flugits ut från kaoset i huvudstaden Kabul.

- Jag är glad över att Mora är en av fyra kommuner i Dalarna som snabbt är med och bidrar för att hjälpa de här människorna, säger socialnämndens ordförande Malin Höglund (M).

Säkerhetssituationen i Afghanistan har på kort tid förändrats efter att talibanrörelsen tagit kontroll över landet. Sedan helgen har ett stort antal lokalanställda på ambassaden och deras familjer flugits till Sverige. Migrationsverket har evakuerat de som ska överföras som kvotflyktingar, däribland de lokalanställda och deras familjer.

Efter en förfrågan från Migrationsverket tar Mora kommun idag emot fem av kvotflyktingarna. Det är en person som har arbetat för den svenska ambassaden i Kabul och deras familj.

- Vi på integrationsenheten är glada över att Mora kommun fick och hade möjligheten att hjälpa till i denna akuta situation. Vi har haft en lång dag med att snabbt förbereda allt och hoppas nu att kvällen går smidigt så att familjen kan få komma på plats i lugn och ro efter många oroliga dagar, säger Lina Rogtao Karlsson, integrationssamordnare på Mora kommun.

Senast uppdaterad: 28 februari 2022