Yrkesdagar ska inspirera till jobb på hemmaplan

Med start den 20 oktober arrangerar Mora kommun yrkesdagar på Moras högstadieskolor. För andra året i rad får elever i klass åtta och nio träffa arbetsgivare som representerar en bredd av yrken och branscher. Tanken är att ge eleverna en inblick i Moras arbetsliv samtidigt som arbetsgivarna får möjlighet att möta framtida medarbetare.

Elever visar upp lappar med ord om arbeten och prao

Foto: Mi Campbell.

Cirka 60 procent av ungdomarna i Mora vill flytta från kommunen enligt enkätundersökningen LUPP. För att ge ungdomarna en bättre bild av vilka möjligheter som faktiskt finns i kommunen arrangerades därför Moras första yrkesmässa hösten 2019. Men redan året efter satte pandemin stopp för mässan.

– När vi fick ställa in mässan förra året funderade vi på vad vi kunde göra istället för att ändå skapa den här kopplingen mellan skolan och arbetslivet. Då fick vi idén om att ha yrkesdagar där vi bjuder in arbetsgivarna till skolan, säger Susanne Hedberg Eriksson, processledare för Moraspåret på Mora kommun.

Den 20-21 oktober och 27-28 oktober är det dags för årets yrkesdagar för årskurs åtta och nio på Morkarlbyhöjdens skola och Noretskolan. Det blir en fullspäckad heldag för varje årskurs där eleverna får en djupare inblick i olika yrken och breddar sina kunskaper inför framtida val av utbildning.

– Vi kommer bygga upp olika stationer, där en station är ett klassrum och varje station representerar en bransch. Under dagen går eleverna klassvis runt till de olika stationerna där arbetsgivarna berättar om sig själva och sina yrken. Eleverna får även möjlighet att ställa frågor och testa på aktiviteter under dagen.

För arbetsgivarnas del är det ett tillfälle att lära känna framtidens medarbetare och i förlängningen hjälpa till att säkra kompetensförsörjningen till Mora.

– Vi gjorde en utvärdering av förra årets yrkesdagar och det visade sig faktiskt att eleverna tyckte att yrkesdagarna var bättre än yrkesmässan. De kände att de fick en närmare kontakt med arbetsgivarna och att de kunde föra en bättre dialog, jämfört när man gick runt på yrkesmässan där det var väldigt stort.

Och det märks att förra årets yrkesdagar var uppskattade även hos arbetsgivarna. Årets platser är nästan helt uppbokade av intresserade företag - men det finns några branscher som är underrepresenterade.

– Vi skulle gärna vilja få in några fler arbetsgivare från fordonsbranschen och byggbranschen, säger Susanne.

Läs mer om yrkesdagarna 2021

Yrkesdagarna

• Arbetsgivare bjuds in till Moras högstadieskolor för presentera sina företag och branscher för eleverna.
  • Ska stärka kopplingen mellan skola och arbetsliv.
  • 20-21 oktober på Morkarlbyhöjdens skola.
  • 27-28 oktober på Noretskolan.
Senast uppdaterad: 20 juni 2022