Covid-19 på särskilt boende i Mora

Under den senaste veckan har det pågått ett intensivt arbete med provtagning och smittspårning på ett av Mora kommuns särskilda boenden. Sex boende och fyra medarbetare har konstaterats smittade på avdelningen Stenudden vid Saxnäs.

Kommunens särskilda boende på Saxnäs

- Det är väldigt allvarligt och olyckligt att vi återigen fått in covid-19 smitta bland boende på Saxnäs, trots att i stort sett alla boenden och även personalen är fullvaccinerade. Det här visar att även om man är vaccinerad kan man tyvärr fortfarande smittas och smitta andra. Vi är tacksamma för att ingen är allvarligt sjuk och vi arbetar hårt med att begränsa smittspridningen, säger socialchef Anna Ståhlkloo.

Smittspårning och provtagning har även genomförts på övriga avdelningar, men ingen mer har konstaterats smittad. De smittade personerna har isolerats från övriga brukare och personal i den mån det är möjligt. Personernas anhöriga har blivit informerade om läget.

Senast uppdaterad: 28 mars 2022