Nu hävs många restriktioner – så påverkar det Mora kommun

Idag, onsdag den 29 september, hävs flera pandemirestriktioner i Sverige. Bland annat tas deltagartaken bort för offentliga tillställningar och det blir en successiv återgång till arbetsplatser.

Provtagning av covid-19

Vård- och omsorgsboenden

- På våra vård- och omsorgsboenden kommer vi fortsätta att vara restriktiva och arbeta som vi tidigare har gjort. Vi fortsätter följa rekommendationer för Region Dalarnas smittskydd och Folkhälsomyndigheten i frågan om att motverka smittspridningen av covid-19. Detta innebär fortsatt användning av skyddsutrustning och att personal ska använda munskydd när de inte kan hålla avstånd till vårdtagarna eller varandra, säger socialchef Anna Ståhlkloo.

- Vi välkomnar precis som tidigare besökare till våra särskilda boenden men jag vill påminna om att man måste vara frisk och följa rekommendationerna som finns på boendet. Vi erbjuder även handsprit och munskydd till alla besökare, säger Anna.

Distansarbete

Kommunen uppmanar inte längre personal att arbeta hemifrån nu när restriktionerna hävs. Ett nytt förslag till riktlinjer för möten och distansarbete i Mora kommun har tagits fram och ska beslutas av kommunstyrelsen den 12 oktober. De nya riktlinjerna innebär kortfattat att varje verksamhet ska föra en dialog om förutsättningarna för distansarbete i fortsättningen.

Ovaccinerade bör fortsätta vara försiktiga

Från och med 29 september gäller också nya allmänna råd för ovaccinerade personer. Råden innebär att vuxna som inte är fullvaccinerade även i fortsättningen bör hålla avstånd till andra människor där det är möjligt. Det är särskilt viktigt i kontakten med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre.

- Vi fortsätter att uppmana alla medarbetare att vaccinera sig och erbjuder precis som innan möjligheten att vaccinera sig på arbetstid, säger personalchef Anna Nises Borgström.

Senast uppdaterad: 30 september 2021