Säkerhetsåtgärder kring IT-system

Förra veckan upptäcktes ett allvarligt hot mot IT-miljöer världen över. I Mora, Orsa och Älvdalens kommuner pågår därför ett arbete med att undersöka om något av kommunernas verksamhetssystem eller programvaror är drabbade.

Tangentbord med nyckel och lås. Mostphotos.

- Vi tar de här riskerna på stort allvar, därför har vi ett omfattande arbete för att uppdatera våra programvaror till säkra versioner. Vi har inte sett några tecken om att ett intrång har skett, men det är viktigt att ha en beredskap. Kommunernas verksamheter har också ett flertal externa leverantörer som kontaktats, säger Matthias Grahn, IT-chef Mora, Orsa och Älvdalens kommun.

- Natten mot torsdag förra veckan drabbades Kalix kommun av ett ransomware med ingen eller mycket begränsad tillgång till sin information som följd. Det är dock inte klarlagt än vad det beror på. Vi har påmint alla verksamheter att se över sina reservrutiner, för att vara förberedda om verksamhetssystem eller programvaror slutar fungera även här, berättar Katarina Norlin, informationssäkerhetssamordnare Mora, Orsa och Älvdalens kommun. Som alltid är det mycket viktigt att alla användare har starka lösenord och inte klickar på länkar eller bifogade filer om inte de är helt säkra på innehållet.

Senast uppdaterad: 16 augusti 2022