Nya åtgärder för kultur- och fritidsverksamheterna

Den 23 december börjar nya restriktioner gälla. Bland annat återinförs kravet på tio m2 per person i lokaler inom kultur- och fritidsverksamheter. I alla kommunala kultur- och fritidslokaler finns information om hur många som får vistas i lokalerna.

Rosa huset och kulturskolan Miranda, exteriör på huset, snö. Foto.

Mora kommuns verksamheter följer sedan tidigare de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten med flera myndigheter ger. Med anledning av Folkhälsomyndighetens och regeringens besked under gårdagen om nya restriktioner på grund av ökad smittspridning har kultur- och fritidsverksamheter vidtagit en del åtgärder.

- Det är viktigt att barns och ungas vardagsaktiviteter som träningar, övningar och liknande träffar i den egna föreningen fortsätter. Även enstaka matcher, endagstävlingar, seriespel, föreställningar och liknande kan genomföras, förutsatt att deltagarna är symtomfria, för att främja barns och ungas fritidsaktiviteter och fysisk aktivitet, säger Lena Ousbäck Lilja, förvaltningschef kultur och fritid.

Av de nya allmänna råden som gäller från 23 december 2021 framgår däremot att det inte är lämpligt med cuper, läger eller andra större aktiviteter inomhus som blandar många deltagare som annars inte träffas (gäller mellan den 23 december 2021 till och med den 16 januari 2022).

• Idrottshallar och gymnastiksalar hålls fortsatt öppna men med begränsningar på antal personer som får vistas i lokalerna samtidigt, enligt krav på 10 kvm per person.
  • Föreningarna ansvarar själva för att följa de nationella och lokala allmänna råden från Folkhälsomyndigheten

Läs mer om de nya åtgärderna på Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kulturskolan är stängd under jullovet och återkommer med information vid terminsstarten.

• Följ anvisningarna som sitter uppe i Mora bibliotek och kulturhus samt biblioteksfilialerna om hur många personer som får befinna sig i lokalerna samtidigt. Det är extra viktigt att vara uppmärksam på detta i våra biblioteksfilialer då lokalerna är små.
  • I biblioteksfilialerna kan endast tre-sex personer vara inne samtidigt, beroende på vilken lokal det gäller. Var observant på anvisning för maximalt antal besökare även under användning av Meröppet.
  • Flytta ej på möbler i bibliotekslokalerna. De är placerade så att vi kan hålla avstånd mellan sällskap.
  • Endast sittande publik vid våra program.

Ungdomsgården Rosa Huset håller fortsatt öppet. Mora kommun gör bedömningen att det är bättre att ungdomarna samlas i ordnade former, med vuxna, än att de själva ordnar samlingsplatser. Verksamheten hålls öppen under förutsättningarna att nedanstående ordningsregler och restriktioner följs av alla.

• Begränsning av antalet personer som vistas i lokalerna samtidigt, enligt krav på tio m2 per person.
  • Om behovet är stort och många besökare kommer så ser fritidsledarna till att ungdomarna delas in i mindre grupper i olika lokaler.
  • Simhallen håller fortsatt öppet för allmänheten med begränsningar i antalet besökare som får vistas i anläggningen samtidigt. Följ de anvisningar som finns och personalens information.
  • Bastu och bubbelpool är stängda.
  • Gymmet i simhallen hålls öppet. Det är dock bra om du byter om och duschar hemma.
  • Skolundervisning, simskola och föreningsverksamhet för barn och ungdomar fortgår som vanligt.
Senast uppdaterad: 23 december 2021