På Fritidsbanken kommer du kunna låna utrustning gratis

– Har du idrotts- eller fritidsutrustningar som bara ligger och skräpar? Lämna in dem hos oss i så fall, säger Åke Nyström, projektledare för Fritidsbanken i Mora kommun.

Bild

- Hos oss på Fritidsbanken kan utrustningarna komma till användning av personer som vill pröva på olika fritidsaktiviteter. Så fort vi fått in tillräckligt med prylar öppnar vi utlåningen till allmänheten, förhoppningen är till sommaren, berättar Åke Nyström.

Skridskor, skidor och fotbollsskor – men även tvåmanstält, spritkök och liggunderlag. Allt som är kopplat till idrott, fritid och friluftsliv är intressant för Moras nystartade Fritidsbank, som trots namnet snarare är att likna vid ett bibliotek än vid en bank.

– Här kan vem som helst låna begagnad utrustning gratis i max två veckor. Det är perfekt för alla som vill prova på en aktivitet innan de köper dyra saker. Då slipper de investera i utrustning som sedan bara blir liggande, säger Åke Nyström.

Men Fritidsbanken har flera syften, menar han.

– Barnfamiljer sparar pengar, folkhälsan förbättras när vi rör på oss mer och återbruk är bra för klimatet. Så fördelarna är många.

Allt som lånas ut är skänkt av privatpersoner, organisationer och företag – ingenting köps in och inga pengar byter ägare. Mora kommun står för personal- och lokalkostnader.

Åke Nyström samlar nu in utrustning, letar lokal och söker upp föreningar i Mora som vill samverka eller bidra.

– Vi började insamlandet direkt efter årsskiftet i gamla brandstationen på Eldsläckarevägen och vi tar även emot utrustning på återvinningscentralen.

Så när öppnar ni?

– Vi har bestämt att vi ska vänta tills vi har fått in minst tusen artiklar. Risken finns annars att besökarna inte återvänder om det bara står ett par skridskor och en hjälm på en hylla. Om det fortsätter att komma in utrustning i samma takt som hittills räknar han med öppning till sommaren, då någonstans i centrala Mora.

– Vi har bland annat fått in ett femtiotal cyklar och vi kommer även att ta över brandkårens utlåning av flytvästar. Folk är väldigt positiva och kommer regelbundet förbi med nya prylar.

Men det är bara för utlåning, ingen försäljning?

– Nej, Fritidsbanken är till för dig som vill pröva på. Du får låna utrustningen i upp till 14 dagar, allt är gratis och du blir inte ersättningsskyldig om någonting råkar gå sönder, säger Åke Nyström.

Fritidsbanken

• En ideell rikstäckande förening för utlåning av fritidsutrustning – Läs mer Fritidsbanken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
  • Projektet startade i Mora kommun vid årsskiftet efter beslut i kommunfullmäktige.
  • Samlar in utrustning tisdagar och torsdagar 14-17 på Eldsläckarevägen 9 samt på Återvinningscentralen Vattumyren.
  • Öppnar i centrala Mora när de har samlat in minst tusen artiklar, förhoppningsvis till sommaren.
  • Vid frågor, hör av dig via e-post eller telefon: 0250-262 44.

Text:
Krister Insulander