Snart startar sopning av Moras gator

Sopning av gator och trottoarer är ett säkert vårtecken. Mora kommun står redo att starta vårens insats, men först behöver temperaturen stiga några grader till.

- Vi kommer börja med gågatan, Fridhemsplan och större kommunala anläggningar så snart det är varmt nog, säger Ylva Kindgren, servicechef på teknik- och serviceförvaltningen.

Bild på en sopmaskin på en cykelväg.

Vårens sandsopning är redo att sätta igång så snart temperaturen tillåter.

Vintern har varit lång med ovanligt många temperatursvängningar. Det har gjort att mycket stora mängder sand och grus har använts för halkbekämpning i kommunen.

- Vi är medvetna om att många är ivriga att få bort sanden, speciellt på gång- och cykelvägarna och vid kommunala anläggningar. Tyvärr är det fortfarande lite för kallt att vi ska kunna börja. Det behövs plusgrader, gärna dygnet runt. Det beror på att man använder vatten i samband med sopningen och är det för kallt fryser det och man får inte upp sanden, säger Ylva Kindgren, servicechef på teknik- och serviceförvaltningen.

Mora kommun ansvarar för sopning av gator, gång- och cykelvägar, kommunala fastigheter och trottoarer utanför kommunala fastigheter. Fastighetsägare ansvarar för sina fastigheter och för trottoarer utanför sina fastigheter.

- När temperaturen steg under mitten av mars smälte mycket is och snö bort, men allt har inte smält bort än. Samtidigt har temperaturen varit lägre den senaste veckan, och prognosen pekar mot att de låga temperaturerna kommer hålla i sig även under vecka 14. Även vägkanterna behöver vara fria från snö och is för att vi ska kunna sopa, vilket det inte är på alla håll ännu, säger Ylva Kindgren.

På sidan om sandsopning hittar du mer information och prioriteringsordning för vårens sandsopning.

Senast uppdaterad: 30 mars 2022