Kommunen ska återställa husen i Saxviken

Nu är det klart att kommunens försäkringsbolag tar den större delen av kostnaderna. Det innebär att planeringen för att återställa sättningsskadorna på husen i Saxviken kan börja.

Husen på Saxviken

- Det känns väldigt bra att vi kommit ännu ett steg närmare ett återställande av de här husen. Det har varit en väldigt olycklig situation för de som köpt bostadsrätt i det här fina området. Vårt försäkringsbolag tar en större del av kostnaderna, sedan återstår att reda ut ansvarsfrågan. Men, det viktiga är att nu kan vi börja planera för att återställa skadorna. Förhoppningen är att arbetet kan påbörjas efter sommaren, säger Peter Karlsson, kommundirektör.

Det här har hänt

Efter markprover 2009 visade det sig att det fanns miljögifter runt Saxnäs-området i centrala Mora. Miljögifterna kom från tidigare industriverksamhet från 1800-talet till slutet på 1970-talet. 2018 påbörjade kommunen ett saneringsarbete. Saneringsarbetet ledde till sättningsskador i några av de nybyggda husen vid Saxviken.

Senast uppdaterad: 4 april 2022