Mora flygplats får trafikplikt

Efter en utredning om vilka tillgänglighetsbrister som finns och om dessa kan avhjälpas med flyg har Trafikverket fattat beslut om fortsatt allmän trafikplikt för samtliga tidigare befintliga linjer med ett tillägg av sträckan Mora-Arlanda.

Mora flygplats

Mora flygplats.

- Det här är ett mycket glädjande besked, det här har vi kämpat för länge. Trafikplikt är en stor möjlighet och viktigt för Moras utveckling, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

- Ja, det här är väldigt positiva nyheter. Trafikplikt innebär stora möjligheter för kommunens utveckling, för företagen, för export- och besöksnäring, säger Peter Karlsson, kommundirektör.

Beslutet att utöka trafikplikten med sträckan Mora-Arlanda bedöms ge tillgänglighetseffekter för fler kommuner, främst Älvdalen, Orsa och Malung-Sälen samt konkurrerar inte med kommersiellt flyg.

Mora flygplats

2018 upphörde linjetrafiken mellan Mora och Arlanda. Mora kommun står som ensam ägare av Mora-Siljan flygplats som idag är en beredskapsflygplats. Verksamheten består huvudsakligen av samhällsviktig flygverksamhet i form av sjukvårdstransporter, brandflyg, militärflyg samt polisflyg.

Senast uppdaterad: 21 april 2022