Vill du göra skillnad i sommar?

Behovet av sommarjobbare inom vård och omsorg är större än någonsin i Mora kommun.
- Alla över 18 år är varmt välkomna att söka, vi har stort behov av vikarier på många ställen. Hos oss får du verkligen göra skillnad och det finns stora möjligheter till fortsatt jobb, säger Maria Pedersen, chef på bemanningscenter i Mora kommun.

Undersköterska Edris Shams

Edris Shams fick fast anställning efter sitt sommarvikariat. Foto: Josef Björnetun/Mora kommun

Under sommaren kommer det finnas jobbtillfällen för 250 sommarvikarier till kommunens olika verksamheter, de flesta inom hemtjänst, särskilt boende (äldreboende) och LSS-verksamhet.

- Det finns fortfarande många platser att söka för den som är intresserad. Vårt mål är att våra vikarier ska trivas så bra att de stannar och i förlängningen blir tillsvidareanställd, säger Maria Pedersen.

Fick fast jobb

En som gjort resan från sommarvikarie till tillsvidareanställd är undersköterskan Edris Shams. Han är 23 år och kom till Sverige från Afghanistan 2016.

- Under min uppväxt i såg jag hur min mamma och pappa tog hand om sina föräldrar när de blivit gamla. Det kände jag att jag också ville göra. Men eftersom mamma och pappa är i Afghanistan, tänkte jag att jag i stället kan hjälpa andra här i Sverige, säger han.

Edris studerade vård och omsorgsprogrammet på Mora gymnasium och gjorde 2018 sin första praktikdag på Spanskgårdens äldreboende.

- De första dagarna var jag lite rädd för att göra fel, jag tänkte att de gamla kunde vara känsliga och att de skulle bli arga på mig. Men sen märkte jag att alla var snälla och trevliga. Då kände jag mig tryggare och vågade gå närmare, prata och hjälpa till.

Edris märkte snabbt på att vårdyrket passade honom perfekt. Han fick sommarjobb och jobbade även extra under kvällar och helger. Direkt efter examen förra våren erbjöds han en tillsvidareanställning på Mora kommuns bemanningscenter.

- Jag valde bemanningen för att jag tycker om variation. Just nu jobbar jag på sex olika ställen i Mora. Jag får träffa många olika kollegor och pensionärer under varje arbetspass.

Inte bara toaletthjälp

Han tror att många skulle gilla vårdyrket, om de bara vågade prova.

- Många som inte jobbat inom vården tänker att det bara är att hjälpa de äldre på toaletten – men så är det inte. Åtta av tio äldre klarar sånt själva. Den stora biten handlar om att hjälpa de äldre med andra saker, att prata med dem och få dem att må bra.

Särskilt rekommenderar han fler killar att söka.

- Pensionärerna blir superglada, de vill också ha variation. ”Åh, nu kommer en karl!” säger de ofta, säger Edris Shams.

Senast uppdaterad: 23 maj 2022