Lämna förslag till Moras Walk of fame

Måndagen den 30 maj beslutade kommunfullmäktige i Mora kommun om en Walk of fame. Där ska personer lyftas fram som haft stor betydelse för Moras moderna utveckling. Och nu finns möjlighet att lämna in förslag på personer.

Foto på gågatan och statyn av St: Mikael och draken.

Moras Walk of Fame ska placeras på gågatan med start vid statyn av S:t Mikel och draken.

- Det är redan flera som hört av sig för att lämna förslag och nu kan man alltså göra det. Vi ser verkligen fram emot att ta emot alla förslag! Målet är att stärka Moras platsvarumärke och att sprida intresse och engagemang kring Moras historia, säger Anna-Karin Niemann, kommunikationschef i Mora kommun.

En namnberedningsgrupp kommer att göra ett urval av förslagen som kommer in, enligt kriterierna i kommunstyrelsens beslut.

- Det är ännu inte klart exakt när Walk of fame kan invigas. Det är en av flera praktiska frågor som vi ska reda ut i namnberedningsgruppen, berättar Daniel Falk, planchef.- Enligt kriterierna ska vi lyfta fram personer som varit viktiga för Moras utveckling eller på ett positivt sätt gjort Mora känt i Sverige och världen. Det kan vara både avlidna och levande personer. Nu hoppas vi att det kommer in flera spännande och intressanta förslag, säger Karin Eriksson näringslivsutvecklare.

Det kommer att vara möjligt att lämna in förslag under en längre tid. Se formulär nedan. En särskild namnberedningsgrupp kommer att ta hand om alla förslag som kommer in och ansvara för urvalet.

Kriterier

1. Personen ska ha bidragit till Moras utveckling eller på ett positivt sätt gjort Mora känt i Sverige och världen.
  2. Personen behöver inte vara född i Mora kommun men ska ha verkat i Mora, alternativt vara född i Mora men verkat någon annanstans på ett sätt som satt Mora på kartan.
  3. Det kan vara både levande och avlidna personer
  4. Urvalet av namn ska visa på en bredd avseende kön, ursprung och det område man verkat inom, till exempel kultur, samhällsbyggnad, medicin, hantverk och sport.

Formulär

Vi behöver ditt namn och dina kontaktuppgifter om vi har följdfrågor kring ditt förslag. Vi kommer inte att använda uppgifterna på något annat sätt utan att fråga dig först.
Senast uppdaterad: 20 januari 2023