Nästan 300 ungdomar har fått feriepraktik i Mora

Den här veckan startar feriepraktiken för ungdomar i Mora. Mora kommun och 20 andra arbetsgivare i Mora tar emot nära 300 feriepraktikanter under sommaren. - Vi är väldigt glada över att så många ungdomar tagit chansen och nu får känna på arbetslivet. Framtidens medarbetare finns i skolan, säger Maria Vesterberg Nilsson, feriepraktiksamordnare på Mora kommun.

En tjej i en butik

Genrebild. Foto: Mostphotos

Feriepraktiken är öppen för Moraungdomar i årskurs 8, 9 samt första året på gymnasiet. Intresset har varit stort och totalt sökte 410 ungdomar feriepraktik. 379 av dessa blev erbjuden en plats och 299 personer tackade ja.

Mora kommun tar emot 135 av feriepraktikanterna, resten kommer genomföra feriepraktiken hos olika företag och föreningar i Mora. Inom Mora kommun kommer ungdomarna få jobba inom en rad olika verksamheter, bland annat förskolor, skolkök, bibliotek, vaktmästare, äldreomsorg och kommunikation. Placeringarna har i så stor utsträckning som möjligt baserats på vad ungdomarna angett att de vill jobba med i sin ansökan.

- Jag är glad över att vi än en gång kan erbjuda många nyttiga feriepraktikplatser till Moras ungdomar. Genom att få testa på vilka möjligheter som finns i Mora hoppas vi att fler unga ska vilja jobba i Mora efter sin examen, säger Maria Vesterberg Nilsson, feriepraktiksamordnare på Mora kommun.

Feriepraktik 2022

• Första perioden för feriepraktik 2022 startar vecka 24. Det rör sig om totalt 4 perioder där varje ungdom jobbar i två veckor.
  • Totalt sökte 410 ungdomar feriepraktik i år. 379 av dessa blev erbjuden en plats och 299 personer tackade ja.
  • Mora kommun tar emot 135 feriepraktiker.
  • Totalt 20 olika arbetsgivare inom näringslivet har i år öppnat upp sig och tar emot 164 feriepraktikanter.
Senast uppdaterad: 15 juni 2022