Elda säkert i sommar

– Kontrollera alltid att det är tillåtet att elda och grilla aldrig nära brännbart material. Kom ihåg att du som tänder elden också är ansvarig för att släcka den! Det säger Emil Svensson, brandinspektör på Brandkåren Norra Dalarna, inför årets grillsäsong.

Brandispektör Emil Svensson

Brandispektör Emil Svensson ger tips inför årets grillsäsong.

Nu är en tid då många ger sig ut i skog och mark. Men det är samtidigt en tid då skogsbränderna ökar – inte minst de senaste åren, då det har varit varmt och torrt.

– Skogsbränder kan bero på till exempel blixtnedslag eller gnistor från skogsmaskiner. Men det kan också uppstå i samband med eldning utomhus, säger Emil Svensson.

Ta reda på om det är tillåtet

Det första man bör göra är att ta reda på om det är tillåtet att elda på den aktuella platsen.

– Det kan variera mellan olika kommuner – även inom Dalarna – beroende på om det har varit perioder med mycket torka.

Hitta information om eldningsförbud

Information om eldningsförbud finns på Brandkåren Norra Dalarnas webbplats wbrand.se Länk till annan webbplats..

Du kan även hitta information på kommunens webbplats eller ladda ner appen Brandrisk Ute, som ges ut av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Tänk på säkerheten

– Innan du tänder elden ska du se till att kunna släcka den snabbt, till exempel genom att ha några hinkar med vatten tillgängliga. Var också noga med att hålla avståndet till närmaste byggnad – det får inte vara något brännbart material nära elden. När du sedan eldat klart, se till att släcka elden helt och hållet. Även om det bara glöder lite grann kan vinden göra att det blossar upp igen.

Om olyckan trots allt skulle vara framme och du inte enkelt kan släcka elden själv ringer du 112.

– Uppge din plats så exakt det går – SOS Alarm kan se vilket område du ringer ifrån men inte din exakta position. Sätt dig sedan i säkerhet och invänta brandkåren.

Finns det något annat vi som medborgare kan göra för att minska brandrisken under sommaren?

– Om du hittar en glasflaska i naturen så plocka gärna upp den – skogsbränder kan starta när solstrålarna förstärks genom glaset. Hjälp oss också genom att ringa 112 om du ser en rökpelare i skogen, så kan vi snabbare förhindra att branden sprider sig. Det går också bra att höra av sig till oss med frågor och funderingar, säger Emil Svensson.

Tänk på detta när du eldar

• Dubbelkolla att det inte är eldningsförbud där du är.
  • Grilla helst på avsedd grillplats, till exempel en betongring.
  • Håll ett ordentligt avstånd till byggnader och annat brännbart material.
  • Ha alltid vatten eller brandsläckare till hands.
  • När du eldat klart, släck elden helt och hållet.
  • Läs mer på wbrand.se Länk till annan webbplats.

Text: Krister Insulander

Senast uppdaterad: 12 juli 2022