Kommunen gratulerar 100-årig dalahästtillverkare

Fredagen den 22 juli firade Grannas A. Olssons Hemslöjd i Nusnäs 100 år. Kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C) och kommunfullmäktiges ordförande Lennart Sacrédeus (KD) var där för att gratulera.

Bild

På bilden: Jenny Lindberg och Johanna Lindberg, fjärde generationen Grannas tillsammans med Anna Hed och Lennart Sacrédeus.

- Vi vill självklart vara här för att gratulera en av våra fina dalahästtillverkare när de firar 100 år! Dalahästen är en symbol för Nusnäs, Mora, Dalarna och hela Sverige. Och jag är stolt över att denna symbol kommer från Mora kommun. Dalahästen bidrar till att vårt varumärke är så starkt, och att så många besöker oss, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

- Tänk att Grannas föddes samma år som Vasaloppet 1922, för imponerande hundra år sedan, samt var tonåring när den stora världsutställningen i New York arrangerades i slutet av 1930-talet. Världsutställningen lyfte intresset för dalahästen i Sverige och omvärlden. Grannas och andra företag inom dalahästtillverkningen har uthålligt givit Nusnäs, Mora, Dalarna och Sverige en oerhört fin och vacker symbol, identitet, tillhörighet och stolthet, något fjärde generationen i familjeföretaget så positivt för vidare in i framtiden, framförde Lennart Sacrédeus (KD), kommunfullmäktiges ordförande i sitt lyckönskningstal.

Senast uppdaterad: 1 augusti 2022