Hundraårsfirande präglar Vasaloppets sommarvecka

Vasaloppets hundraårsfirande är långt ifrån slut ännu. Jubileet fortsätter i augusti med den årliga sommarveckan, då det också blir en del nyheter.

Cyklister under cykelvasan

Vasaloppet Sommar inleds 12 augusti, med öppet spår i cykel.

– Vi introducerar två nya löplopp i år. Det är dessutom sommarpremiär för det nya målområdet med livemusik, mässa och mycket mera, säger Mats Rylander, projektledare för Vasaloppets hundraårsfirande.

Startskottet för Vasaloppets jubileumsår skedde redan i februari med Jubileumsvasan, då 129 skidåkare tog sig från Sälen till Mora i gammaldags utrustning. Det firades sedan i flera veckor och nu tar jubileet ny fart i augusti.

– Vi invigde det nya målområdet vid klockstapeln i vintras så det här blir sommarpremiär. Det blir livemusik, after bike, after run och mässaktiviteter, säger Mats Rylander.

Jubileet kommer att märkas, lovar han.

– Förutom Vasaloppet jubilerar även Vasastafetten, som fyller 30 år. Vi kommer därför att lotta ut ett antal fina priser till de deltagande lagen.

Sommarveckan är som vanligt indelad i en cykelhelg och en löphelg. Det hela inleds fredag 12 augusti med Öppet Spår, där cyklisterna startar i Berga By i Sälen. Samma sträcka körs sedan lördagens huvudlopp Cykelvasan 90. Sammanlagt går sex cykellopp under helgen, varav ett ungdomslopp med start i Oxberg.

– Helgen därpå är det dags för sex löplopp, varav två är nya för i år. Löpning är en motionsform som passar många och Vasaloppets övergripande mål är att sätta Sverige i rörelse.

Löphelgen inleds fredag 19 augusti med Trailvasan 10, som är ett av de nya loppen.

– Det är start och mål i Mora. Alla startar samtidigt men det är ett motionslopp, inte en tävling. Och vi räknar med många deltagare, bland annat har Mora kommun gått ut med ett erbjudande till sina medarbetare.

På lördagen avgörs sedan två stafetter och tre individuella lopp. Mest prestigefylld är Ultravasan 90, som startar i Sälen redan klockan fem på morgonen.

Påverkar trafiken

Trafiken runt klockstapeln och Vasagatan kommer att vara avstängd under perioden, precis som tidigare år. Det blir inga förändringar på grund av trafikomläggningarna i Mora och till skillnad mot under vinterveckorna kommer trafiken att öppnas upp i veckan mellan de två helgerna.

– Vi hoppas att många anhöriga och andra Morabor besöker målområdet och hänger i Tingshusparken. Det kommer att finnas mycket att göra, både för barn och vuxna, säger Mats Rylander.

Vasaloppets sommarvecka 2022

Senast uppdaterad: 15 augusti 2022