Ceremoni på årsdagen för häxbränningarna i Mora

Publicerad: 24 augusti 2022

Den 24 augusti är det årsdag för avrättningen av de som dömdes för trolldom i Mora år 1669. Årsdagen uppmärksammades med en minnesceremoni där kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C), kommunfullmäktiges ordförande Lennart Sacredeus (KD) och Mora församlings kyrkoherde Anna Björk deltog.

Kommunfullmäktiges ordförande Lennart Sacredeus, kommunstyrelsens ordförande Anna Hed och kyrkoherde Anna Björk samt foto på minnesstenen.

Kommunfullmäktiges ordförande Lennart Sacredeus, kyrkoherde Anna Björk och kommunstyrelsens ordförande Anna Hed vid minnesstenen för de som föll offer för häxprocesserna i Mora.

- För 353 år sedan hände något fruktansvärt på denna plats. Det var en fasansfull ryktesspridning och viskningslek som ledde fram till att dessa personer offrades, och faktiskt brändes på bål.

Så inledde kommunstyrelsens ordförande Anna Hed ceremonin vid minnesstenen på Tuvan.

Efter att Anna Hed och Lennart Sacredeus placerat en blombukett vid minnesstenen lämnades ordet över till kyrkoherde Anna Björk.

- Det är väldigt lätt att tänka sig alla känslor som var på denna plats – skräcken, ångesten och även den bottenlösa sorgen, säger kyrkoherde Anna Björk.

- Jag är väldigt tacksam över att få vara här idag som representant för kyrkan och få möjlighet att ta avstånd från det som hände då, där kyrkan var en väldigt aktiv och drivande del, fortsätter Anna Björk.

Med orden ”ett stort förlåt och en önskan om frid och försoning” lade kyrkoherde Anna Björk ner en bukett på minnesstenen.

Kommunstyrelsens ordförande Lennart Sacredeus avslutar ceremonin med att peka på vikten av vad vi kan lära av häxprocesserna, i nuet och inför framtiden men också vikten av försoningens kraft.

Ska uppmärksammas varje år

Ceremonin som uppmärksammar avrättningen i Mora kommer att bli en återkommande händelse varje år.

- Vi vill uppmärksamma det här varje år på årsdagen. Vi tänker inte längre låtsas som att det inte har hänt, utan vi kommer på olika sätt försöka hedra offren, säger Anna Hed.

Minnesmärke för häxprocesserna

Minnesmärket invigdes 21 juni 2021 och består av namnen på de som föll offer för de fruktansvärda häxprocesserna i Mora 1669-1671, gjutna i brons och infällda i en 2,3 ton tung älvdalssandsten.

Minnesstenen ligger på Älvstranden i Tuvan, platsen där avrättningarna skedde under häxprocesserna.

Senast uppdaterad: 24 augusti 2022