Alla röster i Mora är räknade – här är det preliminära valresultatet

Publicerad: 14 september 2022 Uppdaterad: 16 september 2022

Valnämnden i Mora kommun avslutade sitt uppdrag med att räkna onsdagsrösterna, de förtidsröster och poströster som inte hann levereras till vallokalerna på valdagen.

Nu är alla röster räknade och ett fullständigt preliminärt valresultat finns på val.se Länk till annan webbplats..

Personer som räknar onsdagsröster

Under onsdagen 14 september räknades onsdagsrösterna, de förtidsröster och poströster som inte hann levereras på valdagen.

Under onsdagen räknades det 13:e valdistriktet i Mora kommun, det med sent inkomna förtidsröster samt poströster. Räkningen genomfördes i kommunhuset och var öppet för allmänheten.

Resultatet har rapporterats till länsstyrelsen, som nu kan färdigställa det slutgiltiga valresultatet, inklusive personvalet på för riksdag, region- och kommunfullmäktige. Inom två veckor efter valet har Länsstyrelsen räknat ut mandat till partierna och utser ledamöter till Moras kommunfullmäktige.

Den 24 oktober har det nya fullmäktige sitt första sammanträde och utser bland annat kommunfullmäktiges ordförande och kommunalråd.

Senast uppdaterad: 16 september 2022