Inte som andra tunnlar

Publicerad: 14 september 2022 Uppdaterad: 15 september 2022

Sedan några månader är det både säkrare och enklare för cyklister och gående att ta sig till Mora norrifrån, tack vare den nya gångtunneln vid
Mora Resecentrum. Men den stora snackisen är tunnelns konstnärliga utsmyckning, där konstnären Britta Nilsson har gjort en modern tolkning av klassisk kurbitsmålning.

Foto på konsten i tunneln

Britta Nilssons konstverk ”Blomsterlänken” pryder den nya gång- och cykeltunneln vid Mora resecentrum.

– Det är roligt att kommunen ville göra den här satsningen – och responsen har varit väldigt positiv, säger Britta Nilsson.

I dagarna blev genomfart Moras första delsträcka klar, bara en del småjobb återstår. Och det kanske mest spektakulära inslaget är den nya cykel- och gångtunneln under E45:an vid Mora Resecentrum. Genomfarten och tunneln är ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket och Mora kommun.

– Jag fick en förfrågan av kommunen att svara för utsmyckningen av den här tunneln och ytterligare en som ska byggas vid Strandenområdet. Det här är mitt första uppdrag för kommunen och det är extra roligt att kurbitsen får ta plats i det offentliga rummet, säger Britta Nilsson.

Det är inte bara konsten som sticker ut – konstruktionen och materialvalet är också speciellt.

– Konstverket på tunnelväggarna är tillverkade i emaljerat stål, vilket har många fördelar framför exempelvis lackad plåt. Emalj har inbyggt klotterskydd som gör att den är lätt att rengöra med giftfria medel och inget underhåll krävs mer än att den tvättas vid behov. Dessutom kommer konstverkets glans och färg hålla i många generationer framåt eftersom emaljen inte påverkas av solljus, säger Suzanne Hugoson, projektledare hos leverantören Trygga Tunnlar.

Investeringskostnaden är något högre än för andra material, men eftersom driftkostnaden är lägre blir det en lönsam affär i längden. Det går också att byta ut delar av tunneln utan att det märks eftersom färgen inte bleks.

Britta Nilsson har jobbat med kurbitskonst i många år, men aldrig tidigare med emalj.

– Det har varit en spännande process. Jag började hösten 2019 med att göra skisser i akvarell och gouache. När dessa godkänts lät jag sedan skanna in dem för att kunna arbeta vidare med dem i datorn.

Tunnelbeklädnaden består av så kallade emaljkassetter som är 1,2 gånger 1,6 meter som är monterade ovanför en rad med corténkassetter. Över tid kommer den nedre raden anta en rostig färg. Här hade Britta nytta av de kunskaper hon fick som karttekniker på Lantmäteriet innan hon blev konstnär på heltid.

Foto på Britta Nilsson

Konstnären Britta Nilsson, även känd som Britta i Dalarna.

– När mitt jobb var färdigt skickade jag datafilerna till Trygga Tunnlar, som producerade emaljkassetterna. Innan dess kollade jag även att färgerna stämde och resultatet blev väldigt bra, tycker jag.

I vinter beräknas den andra tunneln bli klar – Britta Nilsson håller för närvarande på att slutföra konstverket för att kunna skicka över det till Trygga Tunnlar.

– Jag tar ut svängarna lite mer här, Strandentunneln blir inte lika traditionell. Men fortfarande kurbits, såklart. Och jag hoppas förstås att även denna kommer att bidra till en trevligare stadsmiljö.

Senast uppdaterad: 15 september 2022