Mora kommuns första AIL-student har tagit examen

Publicerad: 16 september 2022

Nu har Louise Westerlund, Mora kommuns första lärare som gått grundlärarprogrammet 4-6 arbetsintegrerad, examinerats. Den högtidliga examensceremonin ägde rum på Dalatorget vid högskolan Dalarna den 9 september.

Foto på Louise när hon tar emot en gåva från Inga-Lena Spansk, förvaltningschef för- och grundskolan.

Louise Westerlund, Mora kommuns första lärare som examineras från grundlärarprogrammet 4-6 arbetsintegrerad.

2017 inledde Mora kommun, tillsammans med andra Dalakommuner och Högskolan Dalarna, ett samarbete för att starta en arbetsintegrerad lärarutbildning (AIL). Arbetsintegrerad lärarutbildning innebär att studenterna anställs från dag 1 och arbetar 50% samtidigt som de läser på 75% vilket innebär att det är en krävande utbildning.

Mora kommuns första AIL-student Louise Westerlund har läst grundlärarprogrammet 4-6 med inriktning matematik och naturkunskap och med ett examensarbete inom området matematikdidaktik.

- Vi är stolta över Louise som genomfört utbildningen med bravur och inte bara börjar som nyexaminerad lärare på en av kommunens skolor utan även med drygt fem års erfarenhet säger Inga-Lena Spansk, förvaltningschef för- och grundskoleförvaltningen

Senast uppdaterad: 16 september 2022