Flera smittade på Ekbackens särskilda boende

Publicerad: 19 september 2022

Just nu finns flera smittade av covid-19 på Ekbackens särskilda boende i Mora. I nuläget är det sju av de boende som är smittade och en i personalen. Alla har lindriga symtom.

Kvinna som går med rullator

Åtta personer är för tillfället sjuka i covid-19 på Ekbackens särskilda boende. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

Boendet arbetar efter de rutiner som smittskyddsenheten på Region Dalarna tagit fram. Det innebär att boende på de berörda avdelningarna för tillfället isoleras på sina rum.

På kommunens övriga särskilda boenden har smittspridningen varit minimal under de senaste veckorna.

Joacim Andersson, avdelningschef, vård- och omsorgsboende Mora kommun, vill påminna om hur viktigt det är att fortsätta följa restriktionerna, och vara särskilt noggrann när man besöker anhöriga på särskilda boenden. Eftersom endast vårdpersonal och brukare i vård- och omsorg testas så är det osäkert hur många som smittats av covid-19 i samhället.

- Det är oerhört viktigt att vi alla tänker på att hålla avstånd, tvätta eller sprita händerna ofta och att stanna hemma om man får symtom som skulle kunna vara covid-19. Jag vill också påminna om att följa rekommendationerna för vaccination, säger Joacim Andersson.

Senast uppdaterad: 19 september 2022