Nytt kök ska ge bättre mat för äldre

Publicerad: 7 oktober 2022 Uppdaterad: 10 oktober 2022

Bygget av Saxnäs tillagningskök är i full gång. Från januari 2023 kommer köket servera mat på kommunens särskilda boenden.

- Jag tror gästerna kommer märka stor skillnad. När vi jobbar så nära dem kommer vi kunna anpassa maten mer efter vad de gillar, säger Nenad Vukcevic, blivande kock i Saxnäsköket.

I januari öppnar tillagningsköket på Saxnäs. Verksamhetsutvecklaren Markus Darth, kocken Nenad Vukcevic och konditorn Caroline Tidesten är tre av medarbetarna i det nya köket.

Sedan 2009 har maten till Mora kommuns särskilda boenden lagats på Mora lasarett, genom en samverkan mellan Mora kommun och Region Dalarna. Men från och med januari 2023 kommer Mora kommun ha ett eget tillagningskök på Saxnäsområdet, där en stor del av kommunens särskilda boenden för äldre finns.

Köksbiträdet och konditorn Caroline Tidesten och kocken Nenad Vukcevic kommer jobba i det nya tillagningsköket. De arbetar idag i Spanskgårdens kök.

- Det känns jättespännande. Vi kommer kunna göra skillnad på ett helt annat sätt nu när vi får laga maten själva, säger Caroline Tidesten.

- Vi kommer kunna justera efter våra kunders önskemål och kunna köpa in mer närodlat och ekologiskt. Det kommer bli ett drömställe för en kock, säger Nenad Vukcevic.

Kostenheten har de senaste åren haft framgång med att kraftigt kunnat minskat matsvinnet i skola och förskola, genom kontinuerligt dagligt arbete och tätare samarbete mellan verksamheterna. Det har bidragit till ökad förståelse och medvetenhet hos elever, barn och personal.

- Vi längtar verkligen efter att få köra i gång. Vi hoppas kunna ställa om snabbare efter önskemål och behov, vilket bidrar till minskat svinn och att maten blir mer uppskattad bland de äldre, säger Andreas Hermansson, kostchef i Mora kommun.

Senast uppdaterad: 10 oktober 2022