Varning gör bluffmejl

Publicerad: 18 oktober 2022 Uppdaterad: 19 oktober 2022

Just nu sprids ett bluffmejl från en avsändare som utger sig för att vara ”stadsarkitekt Tomas Johnsson”. Har du fått mejlet – klicka inte på länken.

Skärmavbild på bluffmail

Det här mejlet har skickats till flera mejladresser i Dalarna

Bluffmejlet är gjort för att se ut som en del i ett bygglovsärende och har rubriken "Bygg- och anläggningsprojekt för grannsamhällen". Har du fått detta mejl bör du radera detta utan att klicka på någon länk. Om du har råkat klicka på länken, ändra dina lösenord snarast.

Används för att kapa konton

Mejlet används för att utföra så kallad spearfishing-attacker, som kapar kontot och kan komma åt användarnamn och lösenord från den drabbade. Hittills har det spridits över Dalarna, och det är konstaterat att flera medarbetare i Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har fått det skickat till sig.

- Under helgen har vi rensat bort omkring 170 utskick av just det här mejlet från våra servrar. Den här typen av spearfising-attacker har ökat kraftig under den senaste tiden. Inte bara mot kommuner, utan även mot företag och privatpersoner, säger Matthias Grahn, chef på IT-enheten för Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.

Senast uppdaterad: 19 oktober 2022