Så undviker du fallskador i hemmet

Publicerad: 3 november 2022

Halkskydd, inga lösa sladdar och luftig möblering – det är några enkla åtgärder som minskar risken för fallskador i hemmet.
– Du kan öka säkerheten ordentligt med små medel. Konsekven­serna om du ramlar kan ju resultera i att du inte klarar dig hemma på egen hand, säger Anna Snygg Tysk, ansvarig för rehabilitering på Mora kommun.

En person som snubblar över en sladd och är på väg att ramla.

Risken för fallskador ökar när vi blir äldre eftersom skelettet blir skörare med åren, samtidigt som både synen och balansen försämras. Och de flesta olyckorna sker i hemmet – fallskador är ett stort problem som kostar samhället miljarder och som framför allt innebär mänskligt lidande. Men de går att undvika.

– Genom att möblera rätt och hålla dig i bra fysisk form minskar du risken att ramla. Du behöver även äta bra mat och ha koll på biverkningar av eventuella mediciner, säger Anna Snygg Tysk.

All personal inom vård och omsorg på Mora kommun utbildas i de här frågorna.

– Det är ju de som är på hembesök och ser vad som behöver göras. Om de till exempel ser möbler eller sladdar som går att snubbla på så ser de till att åtgärda det eller kontakta anhörig. Och jag vill att vi ska jobba ännu mer förebyggande än idag. Vi kommer därför att i höst gå ut med ett informationsblad till alla som är över 70 år.

Till stor del handlar det om att möblera rätt – ta bort sådant som går att halka eller snubbla på.

– Belysningen är också viktig. En nattlampa som är lätt att tända gör att du slipper gå upp i mörker. Och ta hjälp med att byta trasiga lampor – många olyckor sker när äldre personer ställer sig på en stol för att byta en lampa eller plocka ner något som är svårt att nå.

Även motion minskar riskerna – och det är aldrig för sent att börja, säger Anna Snygg Tysk.

– Du som är över 70 har allra störst nytta av styrketräning. Även om du passerat 80 kan du öka både kondition och muskelstyrka med över 50 procent. Ju äldre du är, desto viktigare är det att hålla kroppen i trim.

Hon betonar också att de anhöriga har en viktig roll för att fallskador ska kunna undvikas.

– Som boende blir du lätt hemmablind – mattor, möbler och trösklar har kanske alltid stått på samma ställe. Därför har vi publicerat en checklista på Mora kommuns webbplats, som anhöriga kan använda när de besöker sina äldre släktingar.

Fem tips för att undvika fallskador

• Ta bort mattor eller lägg halkskydd under dem.
  • Se till att inga sladdar ligger löst på golvet.
  • Möblera så att det går lätt att ta sig fram.
  • Se till att det finns bra halkskydd i badrummet.
  • Kontrollera att det finns bra belysning, framför allt vid sängen.

Text: Krister Insulander

Senast uppdaterad: 3 november 2022