Brand på Mora skidstadion – förrådsbyggnader totalförstörda

Publicerad: 4 november 2022

Två större förråd har totalförstörts i en brand på Mora skidstadion i Hemus, natten till fredag. Förråden delades av Mora kommun, Vasaloppet, IFK Mora och skidgymnasiet. Ett större område kring brandplatsen har spärrats av för allmäheten tills vidare.

Tre personer som kollar ut över den nedbrunna förrådsbyggnaden i Hemus.

De nedbrunna förrådsbyggnaderna på Mora skidstadion i Hemus.

Larmet kom till räddningstjänsten strax efter 23.00 på torsdagskvällen och flera räddningsstyrkor har under natten varit involverade i släckningsarbetet. Branden startade av okänd anledning i ett av förråden och spred sig sedan till det andra.

Kommunens förråd, som delades med Vasaloppet, skidgymnasiet och IFK Mora är helt nedbrunna och skadorna på utrustning och materiel är omfattande.

Ett större område kring brandplatsen har tills vidare spärrats för allmänheten, vilket bland annat påverkar tillgången till parkeringsplatser. Men det är fortfarande möjligt att ta sig till Hemusgården och skidstadion.

- För kommunens del ser det ut som att ingen verksamhetskritisk utrustning förstörts. Vi har bland annat förlorat en båt med släp och diverse skyltar. Vi hade som tur var redan ställt ut snökanonerna som förvarades i förrådet. Vår verksamhet för vintern ser just nu inte ut att påverkas i någon större utsträckning, säger Farhad Rahavard, förvaltningschef på teknik- och serviceförvaltningen.

- Vi förstår att Vasaloppet drabbats hårt av branden. Vi kommer göra vad vi kan för att hjälpa dem i den här situationen, säger Peter Karlsson, kommundirektör i Mora kommun.

Brandorsaken är fortfarande okänd, men utreds av polisen som mordbrand. Inga människor har skadats i samband med branden.

Texten kan komma att uppdateras.

Senast uppdaterad: 4 november 2022