Utbrott av covid-19 på äldreboenden i Mora

Publicerad: 16 november 2022 Uppdaterad: 18 november 2022

Antalet personer som smittas av covid-19 ökar just nu i Mora. I nuläget pågår utbrott på Emmagården och Saxnäs särskilda boenden, och avråder från besök på avdelningar med pågående smitta.

Saxnäs särskilda boende, Entré

Kommunen avråder från besök på avdelningar med pågående smittspridning. Foto: Josef Björnetun/Mora kommun

För närvarande har utbrott av covid-19 konstaterats på flera avdelningar, på Emmagårdens och Saxnäs särskilda boenden. I dagsläget har nio brukare testats positivt. Det är även hög sjukfrånvaro bland personalen på boendena och flera är sjukskrivna med misstänkt covid-19, vilket har medfört ett mycket ansträngt personalläge.

- Under pågående utbrott avråder vi från besök på de avdelningar som har pågående smitta. Det går naturligtvis bra att besöka avdelningar som inte drabbats av smittspridningen, men detta bör detta endast göras i den boendes lägenhet eller utomhus, säger Anna Ståhlkloo, socialchef på Mora kommun.

Besökare uppmanas även att vara extra uppmärksamma på förkylnings­symtom och att inte komma på besök om man inte känner sig frisk. Alla besökare uppmanas att använda munskydd och handsprit vid besök.

Senast uppdaterad: 18 november 2022