Välkommen på invigning av Fritidsbanken i Mora

Publicerad: 2 december 2022

På lördag 3 december är det äntligen dags för det många längtat efter, då öppnar nämligen Fritidsbanken i Mora. Det firas med en invigning där de bjuder på både aktiviteter och fika.

– Det har varit en lång resa, men nu har vi äntligen byggt upp ett tillräckligt stort lager av prylar för att vi ska kunna öppna utlåningen till allmänheten. Det känns jätteroligt, så nu ska vi fira med pompa och ståt!, säger Åke Nyström, föreståndare för Fritidsbanken Mora.

Åke Nyström utanför Fritidsbanken Mora

Åke Nyström utanför Fritidsbanken Mora.

Skridskor, skidor och fotbollsskor – men även tvåmanstält, bärplockare och liggunderlag. Det mesta som är kopplat till idrott, fritid och friluftsliv kommer gå att hitta på Moras Fritidsbank.

– Här kan vem som helst låna begagnad utrustning kostnadsfritt i max två veckor. Det är perfekt för alla som vill prova på en fritidsaktivitet innan de köper dyra saker. Då slipper de investera i utrustning som sedan bara blir liggande.

Allt som lånas ut är skänkt av privatpersoner, organisationer och företag. Under året har Fritidsbankens föreståndare Åke har jobbat hårt med att förbereda lokalerna. Men han har inte varit ensam.

– Jag har som tur är fått hjälp av praktikanter från Mora kommuns verksamhet Arbete och Utveckling som fått sysselsättning här på Fritidsbanken. De har hjälpt till att kontrollera alla saker som skänkts och sorterat dem till rätt plats. Det har varit guld värt.

Invigs med fika och aktiviteter

Den 3 december bjuder Fritidsbanken Mora in till en invigning av verksamheten. Där kommer du bland annat kunna ta en titt inne i lokalerna.

– Det blir först en invigningsceremoni och sen kan de som är sugna tävla i vår trekamp eller prova på någon av våra andra aktiviteter som vi arrangerar. Och självklart finns det gott om fika till alla.

Från och med vecka 49 slår Fritidsbanken officiellt upp sina portar för utlåning till allmänheten.

– Vi hoppas av det är många som kommer få nöje av Fritidsbanken i Mora. Det är en verksamhet som ger oanvänd utrustning nytt liv, som stimulerar en aktiv fritid, som alltid är kostnadsfritt och är till för alla. Välkommen hit!, säger Åke.

Invigning av Fritidsbanken

Fritidsbanken bjuder in till en festlig invigning. Tävla i trekamp, prova på aktiviteter och fika. Musikunderhållning av Sabri Liljeblad.

• När: Lördag den 3 december klockan 13.00-15.00
  • Var: Eldsläckarevägen 9 (gamla brandstationen)
Senast uppdaterad: 2 december 2022