Fortsatt risk för halka inför jul

Publicerad: 20 december 2022 Uppdaterad: 21 december 2022

Det är just nu halt väglag på många håll. Kommunens entreprenörer har de senaste dagarna halkbekämpat i förebyggande syfte och vi fortsätter att noga bevaka utvecklingen de närmsta dagarna.

Ta det extra lugnt när du ger dig ut i trafiken!

En liten traktor bekämpar halka genom att strö grus på gångvägen från skopan.

Redan i början av veckan inleddes halkbekämpningen på gång- och cykelvägar. Foto: Roland Magnusson/Mostphotos

Det varit stor halka på många håll i Dalarna under natten och tisdagsmorgonen. Norra Dalarna har överlag klarat sig lindrigare undan än de södra delarna av länet.

I Mora har kommunens entreprenörer under morgonen halkbekämpat gång- och cykelvägnätet samt gjort punktinsatser längs busslinjer. Prognosen visar att mer nederbörd är på väg samtidigt som temperaturen håller sig runt nollan. Vi bevakar noga utvecklingen de närmsta dygnen och entreprenörerna är redo att göra ytterligare insatser.

Kom ihåg att du som fastighetsägare ansvarar för att halkbekämpa på din fastighet, samt trottoaren utanför fastigheten.

Du vet väl om att du kan felanmäla till exempel halkutsatta punkter i det kommunala vägnätet? Rapportera i appen "Gör Mora Bättre" eller via webben. Där får du även besked om hur din felanmälan har behandlats.

Senast uppdaterad: 21 december 2022