Ytterligare hot riktat mot skola i Mora

Publicerad: 18 januari 2023

Vid lunchtid på onsdagen riktades ett andra hot mot för- och grundskoleverksamheten i Mora kommun. Hotet inkom till Färnäs skola och lämnades anonymt via telefon. Händelsen har polisanmälts.

Bild på Färnäs skola

Ett anonymt hot riktades under onsdagen mot Färnäs skola

Tidigare under onsdagen informerade kommunen om att hot riktats mot Canada förskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Vid lunchtid i dag inkom även ett samtal till Färnäs skola. Samtalet uppfattades som svårbegripligt och osammanhängande men bedömdes till slut innehålla någon form av hot.

Vid halv tre-tiden kontaktas polis som efter utredningsarbete bedömde att det inte var någon fara för säkerheten på Färnäs skola. Skolan har haft fortlöpande kontakt med polisen under eftermiddagen för att få direktiv om hur skolan ska agera under och efter denna händelse. Information om händelsen har gått ut till vårdnadshavare via skolans kanaler, i samråd med polisen.

- Just nu är det viktigaste att elever och personal känner sig trygga och får det stöd de behöver. Vi kommer givetvis följa upp hur händelsen hanterats tillsammans med de berörda i verksamheten, säger Inga-Lena Spansk, skolchef, för- och grundskoleförvaltningen.

Under torsdagen kommer skolan hålla öppet som vanligt. Skoldagen inleds med information till elever och personal, om händelsen. Elevhälsoenhetens kurator och skolsköterskor finns på plats att möta upp frågor och funderingar.

Läs mer om hotet mot Canada förskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 18 januari 2023