Efter hoten – så är läget på skolorna

Publicerad: 19 januari 2023

Läget på Canada förskola och Färnäs skola har under torsdagsförmiddagen varit lugnt, meddelar respektive rektor. Detta efter att båda verksamheterna tagit emot anonymt hot via telefonen på onsdagen. På onsdagskvällen meddelade polisen att de anhållit en person i Mora som misstänks för grovt olaga hot.

Mora kommuns logotyp

Mora kommun informerar efter gårdagens händelse.

Det var under onsdagen som personal på Canada förskola tog emot ett anonymt hot via telefon. De kontaktade polisen som snabbt kom till förskolan. Polisen kunde efter en stund göra bedömningen att det inte fanns någon fara för säkerheten på förskolan, men stannade ändå kvar på platsen under dagen.

Senare under eftermiddagen framkom det att även Färnäs skola hade tagit emot ett hot via telefon. De kontaktade polisen som även i detta fall gjorde bedömningen att det inte fanns någon fara för säkerheten på skolan.

– Vi är tacksamma för polisens snabba hjälp och stöd under gårdagens påfrestande situationer. Nu pågår en polisutredning och vi får avvakta vad den kommer fram till. Under den närmsta tiden kommer vi utvärdera händelserna och titta på vad vi kan dra för lärdomar för framtiden, säger Inga-Lena Spansk, skolchef, för- och grundskoleförvaltningen.

Skolornas åtgärder efter händelsen

På Canada förskola genomförs verksamheten inomhus under dagen och dörrarna hålls låsta tills vidare. Vårdnadshavare informeras löpande via förskoleappen. Läget beskrivs som lugnt.

Färnäs skola har under morgonen informerat elever och personal om händelsen. Elevhälsoenhetens kurator och skolsköterska finns tillgängliga på skolan under hela dagen om någon elev eller personal känner att de behöver prata med någon. Under förmiddagen har det varit lugnt på skolan och fokus ligger på att elevernas och personalens trygghet. Under eftermiddagen kommer det hållas möte med personalen för att summera dagen och vilka stödåtgärder som behövs framåt. Vårdnadshavare hålls informerade via skolans webbplats.

Senast uppdaterad: 19 januari 2023