Klart med nytt flygbolag till Mora flygplats

Publicerad: 2 mars 2023

I oktober öppnas flyglinjen mellan Mora och Arlanda igen. Trafikverket meddelar nu att de upphandlat Jonair Affärsflyg AB för att trafikera sträckan under perioden 2023-2027.

Bild på en flygterminal

Mora flygplats får linjetrafik igen i oktober.

Trafikverket beslutade under 2022 att sträckan Mora-Arlanda omfattas av trafikplikt under perioden 2023-2027. Under tisdagen presenterade Trafikverket vilka bolag som upphandlats för att trafikera sträckorna. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Sträckan Sveg-Mora-Arlanda kommer flygas av Jonair Affärsflyg.

- Vi är nöjda med tilldelningen av operatör och flygplansmodell, som vi tror blir mycket bra för regionens näringsliv samt besöksnäring, säger Anders Mjöberg, flygplatschef på Mora Airport.

Flyglinjen minskar avsevärt restiden till Stockholm och internationella anslutningar, vilket inte minst är en viktig konkurrensfråga för Moras näringsliv.

- Flyglinjen innebär att våra företag får ökade möjligheter att fortsätta utvecklas i Mora. Det är viktigt för hela kommunens utveckling, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

Mora-Siljan flygplats

2018 upphörde linjetrafiken mellan Mora och Arlanda. Mora kommun står som ensam ägare av Mora-Siljan flygplats som idag är en beredskapsflygplats. Verksamheten består huvudsakligen av samhällsviktig flygverksamhet i form av sjukvårdstransporter, brandflyg, militärflyg samt polisflyg.

I oktober 2023 startar linjetrafiken igen.

Senast uppdaterad: 2 mars 2023