Längre vikariat - större bonus

Publicerad: 16 mars 2023 Uppdaterad: 17 mars 2023

Att hitta sommarvikarier som kan bemanna kommunens tjänster inom vård och omsorg är alltid en stor utmaning, så även i år. Men nu har nya steg tagits för att kommunen ska kunna vara en mer attraktiv arbetsgivare för vikarier.

Äldre kvinna och vårdpersonal

Foto: Bildbyrå

Det lönar sig att jobba mer! Ja, det låter naturligtvis som en självklarhet. Men för den som jobbar som vikarie inom vård och omsorg i Mora kommun under sommaren innebär det lite mer. För att vara konkurrenskraftig som arbetsgivare har socialförvaltningen nämligen beslutat att ge en bonus till alla vikarier inom vård och omsorg, som jobbar minst fyra sammanhängande veckor under sommaren

– Kompetensförsörjning är en av våra största utmaningar och konkurrensen om vård- och omsorgspersonalen är tuff, inte bara i Mora utan i hela Dalarna säger Anna Ståhlkloo socialchef i Mora kommun.

Satsningen innebär att alla vikarier som jobbar heltid en sammanhängande period om minst fyra veckor får en extra bonus på 2 000 kronor, utöver den vanliga lönen. Bonusen växer dessutom efter den sjätte respektive åttonde veckan av sammanhängande arbete, om det sker under vecka 26-33.
Det innebär vikarier som jobbar sex veckor på rad får 4 000 kr i bonus medan de som jobbar åtta veckor i rad får 6 000 kronor i bonus.

– Under sommarmånaderna finns det behov av 250 vikarier inom kommunens olika verksamheter. Bonusen provar vi för första gången i sommar som en del i att möta upp bemanningsbehovet inom vård och omsorg under semesterperioden, säger Anna Ståhlkloo.

Fortsatt jobb efter sommaren

För många är ett sommarjobb inom vård och omsorg ett första steg in i arbetslivet och vissa väljer att fortsätta inom socialförvaltningens verksamheter, även efter sommaren.

Är du intresserad? Läs mer om tjänsten och hur man ansöker här! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så fungerar bonusen

• Bonusen gäller för vikarier och tillkommer utöver
    timlön, OB-tillägg och
    eventuell övertidsersättning