De blev årets kulturprisvinnare och kulturstipendiat

Publicerad: 26 april 2023

Kultur- och fritidsnämnden i Mora har utsett 2023 års kulturpristagare och kulturstipendiat. Det blev Christer Karlsson som blev årets kulturpristagare och kulturstipendiet gick till skådespelaren Hanna Hvittfeldt.

Varje år delar Mora kommun ut ett kulturpris, med en vinstsumma på 15 000 kronor, och kulturstipendium på 10 000 kronor. Med kulturpriset vill kommunen stödja och uppmuntra ett aktivt engagemang inom bland annat litteratur, konst, musik eller någon annan betydande kulturell insats. Med kulturstipendiet vill kultur- och fritidsnämnden uppmuntra till utveckling inom det konstnärliga området.

I år gick kulturpriset till Christer Karlsson som med synnerligen stort engagemang och ideella insatser under de senaste 30 åren varit den viktigaste motorn i utvecklandet av verksamheten i Siljansfors skogsmuseum. Kulturstipendiet tilldelas Hanna Hvittfelt, som uttrycker stort mod och en stark vilja att utvecklas som skådespelare.

Priset och stipendiet delas ut under kommunens nationaldagsfirande den 6 juni.

Fira nationaldagen med Mora kommun

Den 6 juni firar vi nationaldagen tillsammans i Kommunhusparken. Firandet inleds med en morognceremoni klockan 10.00 och klockan 14.00 inleds högtidsceremonin, då bland annat kulturpriset och kulturstipendiet kommer delas ut.

Senast uppdaterad: 26 april 2023