Mora, Orsa och Älvdalen nominerade till Sveriges digitaliseringskommun 2023

Publicerad: 12 maj 2023 Uppdaterad: 15 maj 2023

Mora, Orsa och Älvdalens kommuner, som har gemensam IT-förvaltning, är gemensamt nominerade till Sveriges digitaliseringskommun 2023. Övriga nominerade är Östersund, Värmdö, Nacka och Staffanstorp.

Foto på Matthias Grahn, IT-chef Mora, Orsa och Älvdalens kommuner

Matthias Grahn är IT-chef för Mora, Orsa och Älvdalen. Foto: Josef Björnetun

Den gemensamma nomineringen är ett resultat av kommunernas samarbete för att tillgängliggöra och förenkla kommunernas tjänster, genom att digitalisera allt fler tjänster och funktioner.

-Vi har arbetat målmedvetet för att vår digitaliseringsprocess ska ge så stor och positiv effekt som möjligt. Både för att förenkla i medborgarnas kontakt med kommunerna, och för att göra hanteringen enklare och på så vis korta ned handläggningstiderna. Mycket arbete återstår, men det känns verkligen hedrande att vi nominerats till Sveriges digitaliseringskommun 2023, säger Matthias Grahn, IT-chef i Mora, Orsa och Älvdalen.

-Det känns verkligen roligt att Moras arbete tillsammans med Orsa och Älvdalen uppmärksammas i den här frågan. Oavsett om vi får utmärkelsen Sveriges digitaliseringskommun, är den här nomineringen ett kvitto på att vi åstadkommit mycket bra saker och att vi är på rätt väg, säger Peter Karlsson, kommundirektör i Mora.

Nomineringsbeslutet meddelades tidigare i maj, och under september utförs platsbesök hos de nominerade kommunerna. Vem som utses till Sveriges Digitaliseringskommun 2023 tillkännages på Kvalitetsmässans invigningskvällen på Stockholmsmässan de 21 november.

Senast uppdaterad: 15 maj 2023