Internationellt besök i Mora kommun

Publicerad: 31 maj 2023

Under vecka 22 står kommunstyrelsens ordförande, Anna Hed (C), värd för ett internationellt besök. Det är en del av ett ledarprogram som Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, ICLD, anordnar. Vid besöket får deltagarna se olika verksamheter i kommunen. Det är också ett tillfälle att utbyta erfarenheter mellan förtroendevalda.

Bild på Anna Hed, José Gutierrez, Delphine Laika, Selma Ndatimpililw Kadhila. Nso, Eva Larsson, tagen i Plenisalen i Gamla kommunhuset i Mora.

– Utbyten av det här slaget är väldigt givande. Trots att vi kommer från olika länder och verkar utifrån olika förutsättningar finns det mycket som förenar oss. I många fall står vi inför liknande utmaningar och där finns det mycket vi kan lära av varandra, säger Anna Hed (C).

Genom ledarprogrammet utses svenska politiker från kommuner och regioner att bli mentorer för två andra deltagare. Anna Hed är mentor för Selma Ndatimpililw Kadhila, borgmästare i Tsandi Village Council i Namibia och Delphine Laika Nso, vice borgmästare i Mbiame Rural Council i Kamerun.

Under de tre dagarna i Mora kommer de internationella gästerna bland annat att besöka Fritidsbanken, Familjehälsan, kommunens återvinningscentral samt delta på en näringslivsfrukost på Siljanssågen. Programmet avslutas med att gästerna får se traditionell dalahästtillverkning i Nusnäs

Senast uppdaterad: 31 maj 2023