Så firas en 500-åring i Mora

Publicerad: 2 juni 2023

Tisdagen den 6 juni firas Sveriges nationaldag i Mora. Utöver högtids­ceremonin i kommun­hus­parken, som bland annat kommer innehålla musik, dans, tal från högtidstalare och prisutdelningar, kommer dagen också bjuda på morgonceremoni med flagghissning, familjeaktiviteter i Tingshusparken och parad. Dessutom kommer en alldeles särskild invigning äga rum.

Danslag på nationaldagen

Ett halvt millenium – så länge sedan var det Gustav Vasa valdes till Sveriges kung och därmed skapade ett självständigt Sverige. Det är en självständighet och nationell frihet som bestått under de 500 år som passerat sedan den 6 juni 1523. Och det är något som kommer uppmärksammas särskilt vid årets högtidliga firande av Sveriges nationaldag.
– Det kommer bli ett fantastiskt firande i år, med massor av aktiviteter och en parad, där alla kan vara med. Nationaldagsfirandet i Mora är en mångårig tradition som kunde komma tillbaka med full kraft förra året, efter pandemiåren. Och för de som inte kan vara med i parken kommer högtidsceremonin även livesändas på kommunens webbplats, säger kommunens kultursekreterare Susanne Nygårds, som är samordnare för nationaldagsfirandet.

Välfyllt program

Nationaldagsfirandet i Kommunhusparken inleds redan klockan åtta på morgonen, med morgonceremoni innehållande bland annat flagghissning och fanfar, välkomsttal av kommunfullmäktiges ordförande, Lennart Sacrédeus, samt utomhusandakt under ledning av Centrumkyrkan.

Under dagen kommer räddningstjänsten dessutom finnas på plats med sina fordon, Fritidsbanken kommer visa upp sin verksamhet och ordna så man kan prova på olika sporter, samtidigt som Mora konstförening bjuder på ”virtuell konstpromenad”. Mora Lottakår kommer även att sälja korv med bröd och fika under dagen.

Den traditionsenliga paraden som går från Fridhemsplan, kommer starta klockan 13.45 och övergår därefter i högtidsceremonin i kommunhusparken klockan 14.00. Ceremonin kommer bland annat innehålla högtidstal av Dalregementsgruppens chef, Daniel Banck. Miljöpris, kulturpris och kulturpris delas ut, det bjuds på musik och dans av kulturskolan Miranda, Våmhus Folkdanslag med spelemän, Mora musikkår och Gesundakören. Medverkar gör även kommunstyrelsens ordförande, Anna Hed (C)och kommunfullmäktiges ordförande Lennart Sacrédeus (KD). Konferencier under högtidsceremonin är kommunens kommunikationschef, José Gutierrez.
Man kan också se live­sändningen högtidsceremonin på kommunens webbplats.

En efterlängtad invigning

Men nationaldagsfirandet i Mora bjuder dessutom på något alldeles särskilt, dagen till ära. Under förmiddagen äger den efterlängtade invigningen av Moras Walk of Fame rum. Med start klockan 10.00, på Emma Zorns Torg, tillkännages vilka personer som kommer få egna stenar med sina namn ingraverade, på Kyrkogatan i Mora.

– Det här handlar om personer som inte bara haft stor betydelse i Mora, utan har hjälpt till att ge Mora en särskild plats i det svenska medvetandet. Det känns fantastiskt att dessutom få göra detta på en dag när vi också firar Sveriges frihet och vår demokrati, säger kommunstyrelsens ordförande, Anna Hed (C), som tillsammans med kommunfullmäktiges ordförande, Lennart Sacrédeus (KD) kommer medverka på invigningen.

Detta händer på nationaldagen

• 08.00 – flagghissning och fanfar i Kommunhusparken

• 10.00 – Invigning av Moras Walk of Fame, med start på Emma Zorns Torg

12.00-14.00 – Aktiviteter för hela familjen i Tingshusparken

• 13.45-14.00 – Paraden avgår från Fridhemsplan, via Kyrkogatan till Kommunhusparken

• 14.00-15.00 – Högtidsceremoni i Kommunhusparken

Nationaldagsfirandet går att se digitalt kommunens webbTV Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid regn flyttas firandet till Mora kyrka.

Senast uppdaterad: 2 juni 2023