Kommunstyrelsen beslutade om förnyat marknadsföringsavtal med Mora IK
För att bland annat stärka bilden och öka kännedomen om Mora kommun marknadsför sig kommunen genom Moras elitidrottsföreningar.
Den 3 september beslutade kommunstyrelsen om ramarna för ett förnyat marknadsföringsavtal med Mora IK, värt 500 000 kronor. Innan sommaren upprättades ett förnyat marknadsföringsavtal med Kais Mora.
Marknadsföringssamarbeten skiljer sig från de stöd och bidrag som föreningar kan söka, exempelvis årsbidrag och arrangemangsbidrag.
Samarbetet sker på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för kommunen och samarbetspartnern och för att ta vara på den uppmärksamhet som elitföreningar, evenemang eller elitidrottare skapar, bland annat i media. Ett marknadsföringssamarbete kan skapa ökad kännedom om Mora och kan bidra till att stärka bilden av Mora kommun, både som plats, organisation och arbetsgivare.
Mora kommun har under de senaste åren tecknat ettåriga marknadsföringsavtal med elitföreningarna Mora IK och Kais Mora. Sedan tidigare har marknadsföringsavtalet med Kais Mora förnyats för säsongen 2024/2025, och den 3 september beslutade kommunstyrelsen om ramarna för ett förnyat avtal med Mora IK för kommande säsong.
- Mora är ett väldigt starkt varumärke både i Sverige och internationellt, det behöver vi ta vara på. Våra elitlag är viktiga ambassadörer för Mora och ger oss ett bra sammanhang för att lyfta fram möjligheterna att bo, verka och besöka Mora – och även att jobba i kommunens verksamheter, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.
Marknadsföringsavtalet med Mora IK har ett värde på 500 000 kronor. Marknadsföringsavtalet med Kais Mora uppgår till 250 000 kronor.
Fakta: Marknadsföringssamarbeten
Marknadsföringssamarbete kan ske med ideella föreningar och organisationer med inriktning elitidrott, kulturverksamhet och evenemang.
När värdet på avtalen överstiger 100 000 kronor beslutar kommunstyrelsen om beloppen och ger förvaltningen i uppdrag att förhandla och utforma avtalet.