Kommunens budget 2025 – och andra beslut vid årets sista fullmäktige

Publicerad: 17 december 2024

Årets sista fullmäktigesammanträde genomfördes på måndagskvällen. Flera stora frågor stod på agendan, bland annat den reviderade kommunplanen, avfallstaxan och flera frågor som rör Strandenprojektet. Fullmäktiges nästa möte äger rum den 10 februari.

En ordförandeklubba

När kommunfullmäktiges 41 ledamöter träffades för sista gången i år, den 16 december, stod flera stora frågor på dagordningen.

Reviderad kommunplan 2025, med utblick mot 2026-2027
Kommunplanen är kommunens budget- och verksamhetsplan för en treårig planperiod. Den antas i juni men det finns möjligheter att göra förändringar innan året är slut. Det gör det möjligt att anpassa den utifrån förändrade prognoser för till exempel skatteintäkter. Det är också ett tillfälle att göra ändringar utifrån förändrade prioriteringar.

De största förändringarna jämfört med det beslut som fattades i våras:

  • Ökat anslag till teknik- och servicenämnden (6,7 miljoner kronor)
  • Ökat anslag till för- och grundskolenämnden (11 miljoner kronor)
  • Ökat anslag till socialnämnden (4 miljoner kronor).

Även investeringsbudgetgen reviderades, där den största förändringen är att den ökades med 50 miljoner för 2025.

Resultatet för 2025 fastställdes till 33 miljoner kronor, vilket motsvarar två procent av skatter och intäkter.


Folkomröstningen och andra frågor kopplade till Strandenprojektet
Resultatet av den rådgivande folkomröstningen som genomfördes den 9 juni, i samband med Europaparlamentsvalet, behandlades av fullmäktige. Beslutet blev att notera resultatet. Fullmäktige beslutade också att avsluta uppdragsavtalet för Strandenprojektet med Morastrand AB samt att de upparbetade kostnaderna i projektet ska belasta årets resultat.

Kommunfullmäktige beslutade också att godkänna redovisningen av utredningsuppdraget om alternativa lokaliseringar för det som tidigare ingått i Strandenprojektet.

Strategisk fastighetsförvaltning – vilka verksamhetslokaler bör kommunen äga?
I december 2023 beslutade kommunstyrelsen att ge kommundirektören i uppdrag att upphandla en utredning för att genomlysa kommunkoncernens – det vill säga kommunen och dess bolags – fastighetsförvaltning.

Utredningen, som genomfördes av ett upphandlat externt konsultföretag, visar att det mest ändamålsenliga och effektiva för kommunen är att Mora kommun själva äger sina samtliga fastigheter där det finns kommunal verksamhet. Skälen är flera, bland annat att det ger kommunen möjlighet att anpassa dem efter behov men också att kunna hantera eventuella överskottsfaciliteter.

Kommunfullmäktige beslutade därför att huvudprincipen ska vara att Mora kommun direkt äger de fastigheter där det bedrivs verksamhet. Kommundirektören fick i uppdrag att identifiera vilka fastigheter som behöver överlåtas från Morastrand AB, samt att upprätta en så kallad separationsplan.

Morastrand ska fortsättningsvis fokusera på sin roll som allmännyttigt bostadsföretag.


Avfallstaxa för 2025
Avfallstaxan ska enligt Miljöbalken beslutas av kommunfullmäktige. Avfallshanteringen bedrivs enligt självkostnadsprincipen. Det betyder att avgifterna ska täcka hela kostnaden för den hanteringen.

För att täcka kostnaderna för 2025 års driftbudget behöver det totala taxeuttaget ökas med fem procent, vilket kommunfullmäktige beslutade om. De beslutade också om en avgift på 480 kronor – motsvarande 40 kronor i månaden – för småhus utan avlopp.

Med nu gällande avfallstaxa betalar den som har en annan fastighet i Mora kommun en grundavgift och betalar således för tillgång till återvinningscentralen, ÅVC. En fastighetsägare som enbart äger ett småhus utan avlopp har idag tillgång till ÅVC i Mora utan att betala avgift.

Sveriges kommuner och regioners (SKR) bedömning är att likställighetsprincipen vid en fördelning av avgifter är att lika avgift ska utgå för lika prestation eller att kommuninvånare som befinner sig i motsvarande läge ska betala samma avgifter. Det innebär att när det finns ett behov av avfallstjänster ska fastigheten betala avgifter.

För den som bor i småhus ökar kostnaden med 171 kronor per år. Den som äger en fritidsbostad får en ökning på 105 kronor. Ändringarna av taxan träder i kraft den 1 januari 2025.

Senast uppdaterad: 17 december 2024