Årets vinnare av pedagogiska priset
Solleröns fritidshem vinner årets pedagogiska pris för ett utomordentligt arbete. Det pedagogiska priset delas varje år ut av för- och grundskolenämnden som uppmuntran till förskolor, skolor eller fritidshem som har arbetat målmedvetet och utvecklande.

Från vänster: Pär-Johan Jönsson (C) vice ordförande för- och grundskolenämnden, Anna Appel skolchef, Maja Ryss (M) för- och grundskolenämndens ordförande, Håll Marie Estéen fritidspedagog, Ella Iversen pedagogisk resurs, Star Anneli Andersson förskollärare, Alva Nilsson pedagogisk resurs, Cayénne Kranning rektor. Saknas på bild gör Stina Mattsson förskollärare
Solleröns fritids tilldelas det pedagogiska priset 2024 för sitt arbete med att skapa en tydlig struktur för elevernas hela skoldag, med fokus på kamratskap och trygghet. Pedagogerna arbetar aktivt för att ge eleverna goda förutsättningar att bygga och stärka sina relationer.
Det finns en genomtänkt planering för både skoldagen och hela skolveckan, med en tydlig röd tråd där målet är att trygga och förena.
– Solleröns fritids arbete är viktigt och förväntas leda till en positiv utveckling av alla barns självkänsla och förmåga att förhålla sig till andra, säger Maja Ryss (M), ordförande i för- och grundskolenämnden.
Priset består av ett diplom och 5000 kronor att använda i verksamheten.
Pedagogiska priset 2024
Diplom till Solleröns fritids från för- och grundskolenämnden:
Solleröns fritids tilldelas det pedagogiska priset 2024 för sitt arbete med att skapa en tydlig struktur för elevernas hela skoldag med fokus på kamratskap och trygghet. Pedagogerna arbetar aktivt med att skapa förutsättningar för eleverna att skapa och stärka sina relationer.
Det finns en genomtänkt planering både för skoldagen i sig men även för hela skolveckan med en tydlig röd tråd med målet att trygga och förena.
Fritidshemmet stärker varje elev genom att bland annat:
- Arbeta med bildstöd för att ge alla elever förutsättningarna att förstå och stärka upplevelsen av trygghet i vad som händer under dagen
- Arbeta med morgonaktiviteter, veckans utmaning och utflykter med tydlig struktur med ett uttalat syfte.
- Arbeta med materialet ”Gnissel på fritids” – ett värdegrundsmaterial som tar upp olika situationer och dilemman som kan uppstå på fritids.
- Arrangerar rastaktiviteter på skolan vilket leder till att även elever som inte går på fritids skapar relationer med alla elever och pedagoger.
Solleröns arbete är viktigt och förväntas leda till en positiv utveckling av alla barns självkänsla och förmåga att förhålla sig till andra. Det är viktiga pusselbitar för att eleverna ska lyckas nå målen i skolan.
Det är för- och grundskolenämndens förhoppning att priset ska ge inspiration och ge en ännu bättre utbildning för våra barn.