Frågor och svar
Här finner du svar på vanliga frågor som kommit in till projektgruppen.
Gå till:
Tidplan och planering
Arbetet fram till 24 februari pågår mer eller mindre hela tiden med planering, tester, justeringar, utbildning och information. Under Planering och nuläge hittar du en grovplanering vad som händer. (Uppdat. 2025-10-24)
Vi förstår att det kan kännas stressande att gå över till ett nytt arbetssätt bara några månader bort. Tyvärr följer det stora kostnader om vi ska vara kvar i det gamla utalarmeringssättet med stort/litet larm och även om det känns nytt för oss är vi varken de första eller sista som går över till DRH - Men som det ser ut nu så kommer alla räddningstjänster succesivt gå över till DRH på ett eller annat sätt. (Uppdat. 2025-09-29)
Beslut togs i styrgruppen 23 oktober 2025 att flytta fram övergången till 24 februari 2026.(Uppdat. 2025-10-24)
Utalarmering och tekniska delar
Totallarm kommer efter 1 december heta Fri inryckning och går som vanligt att önska till larmcentralen. VB tar sedan själva beslutet.
För Särna och Idre, som idag är de enda som har Totallarm i sina nuvarande larmplaner, kommer fri inryckning (totallarm) nyttjas på förutbestämda larmkategorier på ett liknande sätt så som idag. Exakt hur det kommer se ut praktiskt är ännu inte helt klart. (Uppdat. 2025-09-29)
Nej, ingen personlig larmdosa behöver programmeras om. Däremot kommer statuspanelerna i bilarna få en omprogrammering under hösten. (Uppdat. 2025-09-29)
Precis som tidigare skickas larmet ut till alla dosor kopplade till en station.
Om man inte har beredskap men vill ha larm om fri inryckning på dosan kan man ändra till "Ledig". (Uppdat. 2025-10-21)
Ja, inga ändringar gällande larmdosans inställning Ledig. Det kommer också som vanligt gå ut ett SMS vid Fri inryckning. (Uppdat. 2025-10-21)
Under hösten kommer statuspanelerna i alla bilarna programmeras om - Läs mer under Vad är DRH? (Uppdat. 2025-09-29)
Enligt den information vi fått till oss från SOS och RRB kommer det inte göras några ändringar i dessa inställningar och vi har inte för avsikt att plocka bort informationen om vilken prio vi får köra. (Uppdat. 2025-10-21)
När vi tar bort de fasta larmplanerna kan det kännas lite läskigt att inte veta vilka fordon som ska ut på olika insatser, men en sak är säker, vi kommer inte ta bandvagnen på drunkningstillbud. Det mesta är lika, skillnaden är att vi larmar ut enheter (fordon) i förhållande till allvarlighetsgraden på olyckan.
Vilket fordon som ska åka kommer du och dina kollegor se på larmtablån (TVn) och även på sökaren. (Uppdat. 2025-09-29)
Övrigt
Eftersom att bandvagnen inte har någon statuspanel sedan tidigare kommer det även fortsatt skickas status genom RAKEL-terminalen/handenheten. Det ska finnas lathund och påminnelse i dessa fordon - om detta saknas, gör en felanmälan till Service. (Uppdat. 2025-10-21)
Det går inte att säga exakt hur larmfrekvensen kommer att påverkas. Erfarenheter från andra räddningstjänster som redan arbetar med DRH visar att det ibland kan bli något fler utlarmade resurser i det första skedet, eftersom systemet väljer fordon utifrån situation och behov snarare än fasta larmplaner.
För dig som jobbar operativt kommer skillnaden ofta vara liten. Det är den enhet som är närmast olycksplatsen som larmas ut. Det kan alltså se ungefär likadant ut som idag, men med skillnaden att systemet i bakgrunden gör en mer flexibel och behovsstyrd bedömning. Är "ditt fordon" inte närmast kan det istället bli ett annat som åker först – vilket gör att hjälpen kommer snabbare fram till de drabbade.
Med andra ord: förändringen ligger framför allt "bakom kulisserna". För invånaren innebär det en tryggare insats, och för oss innebär det att vi ibland kan märka en mindre skillnad i hur ofta vi larmas – men inte någon dramatisk förändring - och troligtvis får vi fler larm än tidigare. (Uppdat. 2025-09-29)
Eftersom DRH inte kommer vara helt komplett till en början är det mycket viktigt att alla fel rapporteras in och åtgärdas.
Avvikelserapportering görs via Felanmälan till serviceenheten som hanterar eller vidarebefodrar ärendet till rätt instans. (Uppdat. 2025-09-29)
Samarbetet kommer i vissa fall bli oförändrat och i vissa fall mer samarbete, mycket beroende på stationernas och olyckans geografiska placering. Grundtanken i DRH är att skicka ut närmaste enheter och beroende på vad som behövs kan det bli mer samarbete och att vi jobbar som en räddningstjänst och inte varsin station/kommun. (Uppdat. 2025-09-29)