Visselblåsarfunktion
Visselblåsarfunktion – rapportera missförhållanden
I Brandkåren Norra Dalarnas visselblåsarfunktion kan du anonymt lämna en rapport om du misstänker ett allvarligt missförhållande i vår verksamhet. Rapporterna utreds av en extern och oberoende mottagare.
Varför har Brandkåren Norra Dalarna en visselblåsarfunktion?
Vi är måna om att upprätthålla våra medarbetares, samarbetspartners och allmänhetens förtroende för oss och vår verksamhet. Vi vill därför göra allt vi kan för att upptäcka och förhindra eventuella missförhållanden i vår verksamhet så tidigt som möjligt.
Hur fungerar visselblåsarfunktionen och när ska den användas?
Den som misstänker en oegentlighet som strider mot lag eller interna bestämmelser ska kunna rapportera om detta utan rädsla för repressalier.
Genom visselblåsarfunktionen kan medarbetare och andra med en arbetsrelation till Brandkåren Norra Dalarna rapportera vid misstanke om allvarliga missförhållanden.
De som kan rapportera enligt visselblåsarlagen är anställda, volontärer, praktikanter, konsulter, arbetssökande eller personen som har tillhört någon av personkategorierna ovan och har fått del av information under tiden i verksamheten.
Det som rapporteras kan exempelvis handla om:
- Ekonomisk brottslighet, som mutor, stöld och bedrägeri.
- Andra missförhållanden som är av allmänt intresse, som intressekonflikter, säkerhetsbrister, miljöbrott, diskriminering, trakasserier och liknande överträdelser.
- Allvarliga avvikelser mot interna regler och principer.
Du som visselblåser bör ha skälig anledning att anta att informationen som lämnas är sann för att omfattas av det lagstadgade skyddet.
När ska funktionen inte användas?
I visselblåsarfunktionen kan du inte anmäla
- Ärenden som handlar om den enskildes egen arbetssituation.
- Mindre förseelser, klagomål och allmänt missnöje.
Ärenden som inte faller under visselblåsarlagen rapporteras via närmaste chef, HR‑avdelningen, fackliga företrädare eller skyddsombud.
Så använder du visselblåsarfunktionen
Brandkåren Norra Dalarna anlitar företaget Qnister AB som på vårt uppdrag tar emot visselblåsarrapporter. Du kan lämna din rapport via Qnisters digitala system, antingen via länken nedan eller genom att scanna QR-koden:
Eller följ länken: https://whistle.qnister.com/wbrand Länk till annan webbplats.
Av anonymitetsskäl bör du inte använda Brandkåren Norra Dalarnas dator eller nätverk vid anmälan.
Vad händer efter anmälan?
När du anmält händelsen tar Qnister emot din rapport, bedömer om den uppfyller kriterierna för att skyddas enligt visselblåsarlagen och bekräftar att din anmälan tagits emot inom sju dagar. En utredningsgrupp utreder händelsen. Gruppen försöker ta reda på vad som hänt och kan föreslå åtgärder. Du får återkoppling på din anmälan inom tre månader.
Om din anmälan inte bedöms omfattas av visselblåsarlagen, det vill säga att den inte faller inom visselblåsarfunktionen ram, överlämnas det till den verksamhet som är berörd.
Övriga kontaktvägar
Om du inte vill använda webbformuläret kan du även tala in din rapport på telefonnummer +46102146311 eller boka ett personligt möte på telefonnummer +46363300741. Observera att Qnister inte kan garantera anonymitet här på samma sätt som via webbformuläret.