Grundstrukturer i Solleröanda

Idégivaren vill kombinera ny teknik med förutsägbarhet och grundstrukturer i klassrummen för eleverna på Solleröskolan, för att ge bättre förutsättningar för högre måluppfyllelse, trygghet, bättre psykisk hälsa och skolnärvaro.

Idégivaren vill kombinera ny teknik med förutsägbarhet och grundstrukturer i klassrummen för eleverna på Solleröskolan, för att ge bättre förutsättningar för högre måluppfyllelse, trygghet, bättre psykisk hälsa och skolnärvaro. Alla klassrum ska utrustas med en digital uppstartsmall, där information visas hela lektionen och ger eleverna en start som ser lika ut oavsett lokal och lärare. Klassrummen ska även utrustas med exempelvis tidshjälpmedel för förutsägbarhet, redcatutrustning (ljudutjämningssystem), ladibug (dokumentkamera för ökad läsförståelse) och ståbord för att möjliggöra både sittande och stående arbete. Igenkänning och en likvärdig miljö ger också en bra övergång mellan årskurser och gynnar särskilt elever med extra behov.

Under och efter projektet ska idégivaren utvärdera projektet löpande och sprida erfarenheter så att andra enheter och skolor kan ta del av resultaten.

Idégivare: För och grundskoleförvaltningen 
Projekttid: 2024-02-01 till 2024-12-20 (uppföljning av nyttoanalys pågår dock till 2025-06-16)

Senast uppdaterad: 16 oktober 2024