Frågor och svar om Öppna din dörr

Här svarar vi på de vanligaste frågorna om projektet Öppna din dörr.

Du är varmt välkommen att kontakta våra integrationssamordnare om du har några frågor om Öppna din dörr:

Vi förmedlar den anmälda bostaden till bosättningsenheten på Arbetsförmedlingen som matchar ihop med den/de som bäst matchar bostaden.

Nyanlända behöver ett så långvarigt boende som möjligt, för att se till att de får bra sociala kontakter, relationer och skolgång med mera.

Den nyanlända är hyrestagare. Kommunen kommer inte att förmedla bostäder i andra hand.

Det kan behövas mer och tydligare information och introduktion i boendet på grund av språksvårigheter.

Nyanlända får en regelbunden inkomst i form av en statlig etableringsersättning. Däremot kan inte kommunen ge några garantier för att hyran kommer att betalas.

Nej. Hyresgästen ska behandlas som alla andra hyresgäster. Hyran kan dock inte vara oskälig.

Ja. Det som avtalas i hyreskontraktet gäller. Det är samma regler som gäller, som vid all uthyrning av bostäder.

Många stannar länge i sina bostäder. Men det beror på utbudet av bostäder, och individens egen vilja. Oftast beror flyttar på förändrad arbetssituation eller arbetsbyte.

Nej. Det är samma regler som vid all uthyrning av bostäder.

Nej. Det är samma regler som vid all uthyrning av bostäder.

`

Senast uppdaterad: 1 mars 2019